Saturday 6 May 2023

Info : Pemakanan Sihat Yang Ramai Tak Tahu


 Assalammualaikum salam sejahtera readers 😊 Okay selepas mengumpulkan bahan2 dan saya sendiri dah cuba tukar gaya hidup dan pengambilan makanan sy.. selama setahun.. memang sangat2 membantu ..

tahap kesihatan pon lebih baik.. Alhamdulillah dengan izin Allah.. anda jaga pemakanan basic2 ni dulu tak perlu pg part2 lain lagi.. ini pon dah sangat2 membantu.. cuba ye πŸ˜‰

check semula pemakanan seharian kita dan keluarga macam mana.. perbetulkan sikit demi sedikit..
"tak dapat buat semua jangan tinggal semua"




1. Santan

Santan tiada kolestrol.. tp kalau sy cakap je takde pakar yang mengesahkan mesti org tak percaya kan ? jadi boleh tgk sendiri dari mulut seorang doktor pakar kesihatan ini πŸ‘‡

Video

 


2. Gula Putih


Elakkan makan atau minum minuman yg ada gula putih.. Yg terbaik gantikan dgn gula natural/organik sama ada coconut sugar, brown sugar, stevia,kurma 

 

Madu mcm mana ? Madu juga ada gula.. Apa2 yg tulis "ose" kat blkg tu adalah gula.. spt fructose, galactose, maltose, sucrose dan glucose .. Jd jgn berlebihan mengambil madu.. Kesannya boleh menaikkan kadar gula dlm darah dan menyebabkan kencing manis walaupon ianya organik/natural/bahan semulajadi.. jelas ? 

 

Untk org yg bersukan yes perlukan gula yg lebih untk gula tersebut ditukarkan menjadi tenaga.. Tp bg yg bekerja hanya dduk sahaja seharian tidak memerlukan gula yg bnyak..

 

Effect bagi yg suka makan /minum gula berlebihan akan menyebabkan gula tersebut bertukar menjadi lemak.. Sbb tu anda senang naik berat badan..

 

Dan Allah memang ciptakan badan manusia boleh mengatasi apa2 penyakit tanpa perlu ambil apa2 tambahan lain.. kita ada antibody yang terbaik dah sebenarnya.. tp bila tak jaga pemakanan.. habis rosak hormon2 ysemulajadi yang Allah dah buat untuk hamba-Nya

 

Sbg contoh bila gula yg diambil kita berlebihan dari apa yg kita perlukan.. Pancreas akan mengeluarkan insulin secara semulajadi..untuk memotong/mengawal kadar gula tersebut.. 

 

Tetapi jika gula yg di ambil terlalu tggi.. Sbb tu anda perlu dicucuk insulin.. Nak ke ? jd jagalah pengambilan gula dlm pemakanan anda.. Minum air kosong banyak2 kalau ada ambil apa2 yg manis seharian tu.. neutralizekan semula kandungan gula dalam darah anda.. Ini sgt penting sbnrnya.. kita sendiri yang perlu kawal apa yang "masuk" dalam badan dan perut kita πŸ“Œ

 

Air bergas atau air kotak/tin yg tulis "low sugar atau free sugar" kebiasaannya digantikan dgn Aspartame . .. Pengganti rasa manis tp tak menaikkan kadar sugar dlm darah anda..



Apa itu Aspartame? Ia adalah gula chemical.. Senang dikenali sbg gula buatan atau synthetic sugar.. Jd kalau dari bahan chemical diambil terlalu kerap akan merosakkan hati.. Sbb hati adalah anggota badan yg akan tapis bahan2 tak elok atau toxic dlm badan.. bila terlampau banyak mampu ke hati nak buat kerja?

 

Bg anak2 yg kerap demam/batuk/selesema juga tidak digalakkan diberi air2 manis ni..bnyakkan minum air mineral untk tambah mineral dlm badan anak2 dgn secukupnya jgn berlebihan.. Supaya cepat recover

 

3. Kolestrol

Tahukah anda ada wujudnya 2 JENIS KOLESTROL dalam badan anda?

1) kolestrol baik - HDLP
 
2) Kolestrol Jahat- LDLP 

Tidak semua kolestrol perlu kita elak..jadi, 
perlulah seimbangkan keduanya.. 







Apa terjadi kalau kolestrol berlebihan pula?




4.Gandum


Siapa kat sini selalu kena gerd/gastrik/alahan/eczema? Korg perlu ubah atau kurangkan makan makanan bergandum..


Tepung gandum tggi kandungan gluten .. Glu= gam, ten = protein.. Protein yg mcm gam ada dlm tepung tu.. Jelas ?
Jd apa berlaku bila pengambilan gluten tggi ? Ianya akan menggangu pengahadaman dalam perut kita sbb gluten2 ini akan menempel di usus2 anda..
Bagaimana usus anda nak proses makanan dgn baik ? Jdnya bila usus anda tak elok sbb tu mudah kena gerd dan gastrik..

Jd kurangkan makan roti dan biskut yg dibeli diluar sebab selalunya mereka tak hirau dgn ada gluten atau tak.. Mesti akan guna tepung gandum biasa je kan.. Jd kalau buat sndiri carilah yang less atau zero gluten.. Agak mahal kan? Tp boleh digantikan dgn tepung lain.. sy akan listkan di bawah entri ini 😊 

 

Malas buat sndiri atau tak sempat? Boleh je makan yg sy tulis td tp kurangkan janganlah makan setiap hari kalau taknak dpt kesan2 yg sy sebutkan..

 

5. Beras

Beras basmathi adalah yg terbaik sbb kurang kanji..dan juga agak mahal sedikit.. Jd bila kita makan.. Carbohydrate lambat ditukarkan menjadi gula atau lambat diserap kedalam darah.. Berbanding beras yg tggi kanji ..

Beras basmathi mahal kan? Jd boleh je campur2 atau tambahkan dgn santan/minyak masak/minyak olive 1 sudu semasa mula memasak nasi..

Sbb tu nasi lemak sbnrnya baik.. Panjang nak story..tp kalau dah tgk subtopik tentang santan di atas tadi..anda akan tahu nasi lemak tak bersalah dalam menaikkan kadar kolestrol anda  πŸ˜† 
sy pernah makan nasi lemak pagi2 selama 1-2 minggu .. konon nak naikkan berat badan.. tapi sama je tak berubah...

 

6. Avoid/minimakan pengambilan Instant food / processed food/fastfood/fake food/synthetic food & drug


Maxxi, hotdog, nugget,fries,burger,MSG dan sbgnya... Tak perlu sy senaraikan jenama di sini.. faham2 lah ye πŸ˜‚

 

Conclusion, go for REAL FOOD dan sunnah ye..itu yang terbaik 

 

πŸ’•ALTERNATIF

 Air: Air kosong/ Air mineral/Air zam2 (sumber mineral paling terbaik yang Allah cipta untuk kita)

Gula:  Gantikan dgn manisan dari bahan semulajadi : Kurma, gula kelapa, gula merah, stevia,gula tebu dsbgnya atau dari Madu (tetapi dalam kuantiti sedikit-1 sudu sehari sudah cukup bukan 1 botol ye πŸ˜…)

 Tepung : Tepung ubi,tepung beras, tepung jagung tepung gandum cap ros (tanpa/kurang gluten)

Beras: cari yang kurang kanji/campurkan 1 sudu minyak masak/Minyak Olive semasa mula menanak nasi..

 Ayam organik:  Jenama Ayam bismi / Ayam Delima/Ayam Nanas Aqina/Ayam Dr Zainal

 Mee Gluten Free : Laksa jenama Jati, Bihun jenama Jasmine, kuey teow laksamana

 Perasa : mushroom seasoning powder

 Yeast : Natural Active Dried Yeast

 Susu : susu segar / susu kambing/ santan

 Minyak: minyak kelapa/minyak kelapa sawit/olive (zaitun jenis cold press)


minyak tak elok: minyak2 dari sayuran
(spt sunflower/canola) 


Multi Vitamin (Untuk kuatkan antibody) : kurma, madu, bawang putih, cengkih (hidu/minum air rendaman) , habattus sauda, Sayur2 an, Buah-buahan, Morringga asli dari daun.


Nak cari Madu Asli dan Morringga asli boleh cari sy kat sini #iellakyllaShare  

 https://t.me/Goldsistershop/7196

Teh : teh senna (cari dari daun asli bukan yg letak pewarna)


Pewarna : ambil dari sumber2 semulajadi

Hijau (daun pandan), biru (bunga telang) , kuning (saffron) keringkan dulu kemudian blend.. 



Nota kaki: Sy sendiri belajar dalam bidang kimia.. kenalan sendiri juga ada di kalangan doktor2 Phd.. jd sy tak boleh sewenang2 nya untuk berkata apa2 tanpa bukti.. dan tanpa kaji..

sebab tu Allah beri manusia akal untuk berfikir..dan sebab tu kita perlu cari ilmu.. bukannya semua fakta betul dan bukan semua salah.. Jadi, gunakan akal untuk memilih mana yang baik dan berdoa pada Allah untuk sentiasa di dorongkan dgn maklumat2 yang benar 😊

dulu sy sendiri tak tahu kenapa sy didorongkan dalam bidang kimia sampai master pulak tu πŸ˜†sedangkan sy minat bidang lain dan smpai skrg sy masih belum dapat kerja yang betul2 kena dengan bidang belajar sy..

tapi Alhamdulillah sekarang sy dah tahu kenapa.. tak sia-sia mak abah hantar belajar dulu..ilmu yang cikgu2 dan pensyarah sy ajar pon sy gunakan sampai skrg untuk diri sendiri dan ahli keluarga sy sendiri.. dan skrg sy nak share untuk kenalan2 dan pembaca blog sy juga.. walaupon sy tak dpt salurkan dalam bidang kerja.. πŸ˜‰ smua yg berlaku pasti ada hikmahnya.. ambil side positif dapatlah positif input.. 





Pengalaman sy sndiri :

 Ayah sy dah tak perlu makan ubat kencing manis sbb boleh kawal makan dan mak selalu masakkan kami campuran beras basmathi + dgn beras tggi kanji.. sbb mahal kan kena campur haha Jd, kanji nya tak berapa tggi..

 Sy sndiri berjaya puasa maggi /roti/biskut yg berasaskan gluten.. yg menjadi favourite sy.. tak makan langsung selama 3-6 bulan.. Jd kalau teringin sgt tggu lg 3 bulan baru makan.Tak pon makan buat raso-raso je cukup ..😁, tp maggi tak usik langsung dah.. mood boikot still on smpai bila2 πŸ˜‚πŸ€£ 

 Dulu kalau makan lambat.. Kerap perut masuk angin dan naik ke kepala. Kalau puasa pon tak tahan kalau tak makan sahur.. Tp skrg tidak lg..berbuka lambat pon ok je tak lapar/masuk angin pon πŸ˜Š


 Bila pemakanan pon dah jaga dari yang BASIC.. jom ke next posting sy untuk RAWATAN SECARA SEMULAJADI/ NATURAL REMEDY pulak.. 

siap masuk kelas tau nak dapatkan ilmu πŸ˜‚ 

dah siap tulis nanti sy akan bg link.. tungguu yaa 😊



Entri Berkaitan Pemakanan sihat dan halal :

Sunnah : Kurma + Butter

"Pig" dalam masakan atau barangan di pasaran








No comments:

Post a Comment

Do comment this entry :)