Tuesday 3 March 2020

Tips: Cara terminate sunlife insurans dan dapat duit saving (How to cancel sunlife insurance and get saving money)


Assalammualaikum dan salam sejahtera :) Kali ni aku nak share dengan korang cara Tips: Cara terminate sunlife insurans dan dapat duit saving (How to cancel sunlife insurance and get saving money) dengan email sahaja ;)

aku dah lama buat insurans ni since 2016 masa study master .. masa tu tak nampak lagi mana insurans yang best..so aku apply lah insurans ni sbb masa tu ada agent dekat cawangan cimb dalam universiti yang approach..tp insurans ni pon best, banyak benefit dia bg..perlindungan buat haji, ada saving, kematian, atau TPD/cacat...

tapi skrg komitmen aku dah banyak dan aku nak ada satu je insurans :) so, kalau nak tamatkan, aku akan dapat saving dan surrender value sekali (Sunlife Hajj Insurans) tapi tak pasti dapat berapa percent ..yg ni kena tanya agent atau tengok balik polisi tau.. Tapi aku share je lah caranya ye sebab baru je setelkan urusan ni haritu  :)

1. Buat surat permohonan tamatkan kontrak insurans



2.Isi borang surrender / withdrawal
 klik link ni untuk dapatkan borang surrender/withdrawal form dari cimb :

3. Email pihak insurans
email pihak insurans bersertakan surat dalam bentuk PDF format ., hantarkan



4. Tunggu email reply dan message dari pihak insurans 


Sebelum ni hantar email je.. tak sertakan borang surrender.. lepas dah pg cimb isi borang kat sana.. terus dapat message seperti kat bawah selepas 5-7 hari bekerja..pantas encik jeffri (cimb, kepong) buat kerja.. thank you :)

  
bila dapat message ni .. kena tunggu je lah duit masuk dalam akaun bank kita .. 
updated: Pada 6/3/2020,duit surrender plus saving masuk akaun.. yeahhh
lebih kurang 3 minggu smua setel.. :)


Nak beli emas harga kilang ? Saving duit asyik habis.. apa kata try saving dengan emas.. jom beli dengan Goldsistershop okay ? murah berpatutan, direct kilang muslim 😊

Follow fb & Ig untk testimoni 💗

💢Facebook page:
https://www.facebook.com/goldsistershop/
 

171 comments:

  1. Jumlah pulangan duit tu sma dengan duit yang telah di potong sebelumnya kh..mohon beri penjelasannya Puan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sama, hanya beberapa percent sahaja :)

      Delete
    2. Nak tanya, surat permohonan dgn surrender form hantar melalui email jugak ke?

      Delete
    3. ye betul hanya melalui email..

      Delete
    4. berape hari duit dapat balik tarikh sign surat surender

      Delete
    5. Nak surren kena isi 6 borang nahh..time daftar perlu cakap ya saja

      Delete
    6. Betul ke tahun kedua dan seterusnya ada discount 20%?

      Delete
  2. Assalam pn.. saksi siapa yg bole sign ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. *selain daripada penama/pemegang polisi boleh jadi saksi :)

      Delete
    2. Puan duit pemulangan lebih kurang berapa peratus ya. Baloike kita batalkan?

      Delete
    3. berbaloi tu depends pada tuan.. macam sy ada carum takaful lain.. dan sy kenal agentnya.. lebih mudah nak berurusan.. dan sy terminate ni sbb banyak komitmen.. dptlah sikit dari tak dpt apa2 hehehe

      Delete
    4. Maaf ganggu...sy nk bertanya..sy nk buat pembatalan insurans sun Life...SBB SY RSA xmmpu xslh bln 6 bru2 nii..bulan2 dia tolak 500...4 bln SY xbyr SBB cad SY rosak...skrg komitmen sy btl2 dh bertambah SBB mk SY X brpa shat..JD SY kne byr MCM2 MCM perbelanjaan adik2 SY sklh..kmpung n rumah sewa..SY bru lg join Klau msuk bln 12 nii bru 6 bln...tp time xde bnyak komitmen tu sy byr 2 bln je..ptutnya dia buat penolakan bln 8 HR TUU...cad rosak JD start bln 8 Smpai bln 12 SY xdpt byr...MCM MNA ye boleh ke buat pembatalan tu

      Delete
    5. sesiapa nak buat pembatalan tapi xada no policy..boleh check dekat statement bank..nnti keluar no policy tu..terus je buat surat pembatalan..kalau xpandai buat boleh je copy surat dekat google..sy terminate dulu sebab masa saya exsiden nak call pihak sunlife susah nk angkat call..lebih baik cari takaful yg agen penduduk setempat lagi mudah nk berurusan pakai wasap je terus agen smpai hospital

      Delete
  3. x perlu pegi cimbank bole ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua plan sun lif ke boleh cance saya ambik 2 saya nk cancel dua dua boleh ke

      Delete
  4. Knpe saya punya die tak bgi pulangan semula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah berapa lama ye apply? sy tak pasti musim covid ni mungkin delay sikit.. sy buat tahun lepas.. Alhamdulillah tak lama pon proses.. skrg kan ramai staff WFH.. cuba call ofis sunlife ya

      Delete
    2. Assalamualaikum puan maaf saya ingin bertanya ,boleh kah kita dapat balik duit yang kita bayar

      Delete
    3. Assalamualaikum puan maaf saya ingin bertanya ,boleh kah kita dapat balik duit yang kita bayar

      Delete
  5. Maaf nak tanye,surrender form tu nak tick yg mana ye? Withdrawal atau surrender ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak tamatkan terus tick surrender,, kalau nak kluarkan jumlah tertentu shaja.. tick withdrawal

      Delete
  6. miss nak tanya, if i bayar insurance ni since nov 202, nak cancel feb 2021, rasanya dapat balik tak duit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jelas.. tahun 202? 2002 atau 2020? kebiasaannya ada tempoh matang dalam 1-2 tahun baru dpt keluarkan semula

      Delete
  7. No.polisi tu nak dapatkan kat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada di email atau di buku policy

      Delete
    2. Assalamualaikum no policy tu yang plan number tu ke

      Delete
  8. sya dah buat pembatalan pada 2019 lgi tp xdpt pulangan semula duit tu..nape yer sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena call pihak sunlife.. sy bukan staff hehehee

      Delete
  9. Dkt mana nk dapatkan no polisi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam buku policy atau dlm email masa mula2 sign up

      Delete
    2. kalau takde polisi tu mcm mne ye??

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. kalau orang lain yang tolong emailkan boleh ke? atau kena tuan punya badan juga yang perlu email?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih baik tuan badan.. supaya tak disalahgunakan data

      Delete
  12. Saya ada terima panggilan dri pihak insuran ini melalui cimb agent (sun protector cimb) katanya pada harini dan saya telah bersetuju. Tapi saya berubah fikiran kerana berasa insurance ini tak sesuai dgn keadaan saya.. kalau saya nak terminate esok hari boleh tak.? Tapi saya belum dpt email mengenai policy apa semua tu.. cemana ekk.??

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh sepatutnya boleh, tapi kena call staff cepat2 sebelum staff process policy..tapi kalau staff dah process, bg surat untuk terminate je rasanya

      Delete
    2. hello itachi bole tahu jawapan dari pihak sunlife bole ke tak mcm case awak. sbb saya pun sama mcm case awak, saya tak sanggup nk byr rm 200 setiap bulan walaupun as saving lps pikir2 balik

      Delete
    3. Hi itachi & sofi..kes saya sama mcm awak juga..awak berdua sudah terminate ke?

      Delete
    4. saya tahu comment ni dari tahun 2021 . tapi saja nak kongsi gak ahhahaha .. saya pun semalam dia call n nak jawapan terus .. sebab saya nak tahu benefit persent apa semua pasal insurans ni . tak boleh sesuka decide. tapi saya cakap "ya" jela mana call tu ahahahha .. so saya tanya la kalau nak cancel mana mana . staff tu bagi no(03 9368 6517) . pastu amik nama dia dengan staff id dia ..pastu lepas balik keje , kaji selidik dekat google .. macam tak okey la dengan keperluan saya. arini saya terus call , masa call tu saya cakaplah nak cakap dengan staf nama(person in chanrge semalam tu la) ..... untuk pembatalan insurans sunprotector tu .. terus dia cakap okey . alamdulillah settle.

      Delete
  13. Salam. Saya dah dekat 9 bulan teetunggak sejak renew kad CIMB.. Saya tak update dgn Sun life so dorang tak boleh tarik melalui auto debit.. Saya tak mampu nak bayar.. Kalau saya nk terminate boleh aje kan? Sebab komitmen makin bertambah.. Tak mampu nk bayar RM100 setiap bulan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah boleh, buat step yg sy ajar di atas :)

      Delete
  14. Assalamualaikum .. maaf brtnya .. selepas buat pembataln tu .. duit yg tolak bulan2 bole dpt balik ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tp hanya beberapa percent shj tak full

      Delete
  15. Assalamualaikum..nk tnye..kalo nk terminate boleh email trus ke atau kne call pihak yg brkaitan dlu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, kalau dah lepas tempoh matang boleh terminate dah.. nanti dpt semula beberapa percent dari yg kita byar sebelum ni.. tak dpt 100% sbb ni konsep saving juga if tak guna lagi :)

      Delete
  16. Kalau mcm saya dia takde email ker apa . Mcmna nak dptkan no policy , skrg ni saya sndiri pun tak tau nak check kan mana

    ReplyDelete
  17. Hai awk nak tnya....kalau tak isi borang surrender mcm mna???

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak isi maksudnya masih terikat sgn sunlife

      Delete
    2. Oooo yeke hahaha tapi pihak sun life dah autopay balik duit yg dia potong tu

      Delete
    3. oh dapat penuh ke tuan? oklah camtu..maybe dah terminate dlm system hehee

      Delete
    4. Tuan Din, dpt full tak autopay tu?

      Delete
  18. Hai awk..nak tanya saya tak apply apa² insuran..just apply asb dkt cimb tapi tiba² sya dpt mesej sya lulus takaful dri sun life...so mcm mne nak urus tu..kena p cimb ke mcm mna??

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tak pasti tuan, boleh buat confirmation dgn staff sunlife ye :)

      Delete
  19. Hi thank you sis. Entry yg sgt membantu. Sy follow satu2 apa yg sis buat. Dlm masa 3 hari dah selesai urusan pembatalan sy. Terima kasih sangat.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Salam nak tanya,borang surrender tu kena download dan isi, sign dan kena scan ke sebelu email? ke boleh bg by pdf je ? sign mcm mna ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas isi , sign.. pastu boleh scan je sis.. kemudian email :)

      Delete
  22. Surat permohonan tamat kontrak tu nak kene buat sendiri ke ? Atau pihak bank tolong buatkan ?

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. Salam Sejahtera, saya tinggal nak buat pengesahan ( tunggu SMS) untuk memulakan,tapi saya nak cancel sebab ada lagi berbaloi daripada ini. Kalau tak buat pengesahan dikira cancel? boleh dapat balik duit itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya bila dah setuju masa staff call dlm fon dah dikira setuju.. tapi kalau nak cancel terus contact staff sunlife ye :)

      Delete
    2. Hai yuying & iellakylla saya nak tanya kalau bukan sunlife insurance apa yang terbaik yg kamu berdua maksudkan ? Mind sharing ? saya tertarik dengna sunlife tetapi lps baca semua org nak terminate saya jadi ragu ragu.

      Delete
    3. Hai yuying & iellakylla saya nak tanya kalau bukan sunlife insurance apa yang terbaik yg kamu berdua maksudkan ? Mind sharing ? saya tertarik dengna sunlife tetapi lps baca semua org nak terminate saya jadi ragu ragu.

      Delete
    4. sunlife ok je.. tapi kalau boleh cari agent yang anda kenal dan mudah berurusan.. kalau jenama takaful je bagus... tapi agent "jauh" dari kita ..jauh dari segi susah nak contact dan sbgnya.. so bg sy.. sy akan cari yg lain .. sy tuju untk smua jenama takaful/insuran ye..

      Delete
  25. w'salam, sy tekan td boleh sis .. takpon sis search di web sunlife je :)

    ReplyDelete
  26. Salam sis, kalau no polisi tu Saya tak sertakan blh ke?sebab cari dah x jumpa��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti maybe boleh trace guna IC kot...heeee

      Delete
    2. Assalam, staff sunlife tu takde send ape ape email pun. So saya takde no polisi. Macam mana yer?

      Delete
  27. Salam sis, saya ade bayar sunlife insurance ni tapi masalahnya saya takde dapat pape, even buku policy pun tak dapat. Tapi tiap bulan dia tolak terus dari akaun. Macam mane nak taw no policy tu ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon tak dpt buku policy.. masa tu diorg email je sis... nombor policy pon ada dlm email

      Delete
  28. Assalamualaikum..
    saya pun buat.... sebulan 200 sunlife istismar...
    sebenarnya ok atau x plan ni ye... klau ok saya teruskan je... klau x ok ingat nk batal... atau dgn nilai 200 tu... agak2 baik stay atau surrender dan ambil polisi lain?? terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam, sunlife istismar? sy tak berapa familiar dgn plan ni.. maaf :)

      Delete
    2. kite sama laaa.... rasa macam nak batalkan dan sign up plan lain.

      Delete
  29. dan saya baru buat jan 2021 haritu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. plan baru lah yee.. kena tanya agent benefit.. depends pada awak.. benefit nya sesuai tak dgn awak.. hehee

      Delete
  30. Nak tanya duit savings tu yang kita bagi bulan2 tu dapat balik ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sepenuhnya awak.. dpt beberapa percent sahaja :)

      Delete
  31. Hai nak tanya dalam borang surrender ada minta sign witness(borang no 5) yang itu saya sendiri kena sign ke?

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum, adakah saya perlu ke cimb untuk mendapatkan borang dan membuat arahan sekatan pemotongan duit oleh Sunlife? Atau cukup call, email pihak sunlife sahaja? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah explain kat atas... follow je step2 nya :)

      Delete
  33. Assalamualaikum sis kenapa sya dapat email kata tak dapat duit tu balik ehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..sebab tak cukup tempoh matang kot..sekurang2nya 2 tahun awak.. bergantung pada terma dan syarat sunlife yg terbaru :)

      Delete
  34. Perlu call ka untuk pembatalan insurance?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy dah explain step by step.. tolong baca ye posting sy :)

      Delete
  35. Mcm mana nk isi borong tu cik..takleh tekan pon tempat kosong nk isi tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh kena download tuan,, kemudian isi pakai pen.. scan smula atau guna camscanner je tgkap gmbar dan email ke sunlife :)

      Delete
  36. Salam sis saya punya plan Ada sekali dgn saving, kalau terminate die auto saving masuk dalam akaun atau kena bubuh dalam borang dekat bahagian c.i tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam, ye auto.. isi je smua yg perlu dlm borang tu.. lengkap2

      Delete
  37. Hi, saya baru je ter-apply sun life istismar plus dan sekarang saya rasa menyesal sebab kena bayar rm 250 setiap bulan. So macam mana ye saya boleh terminate?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai, kalau baru sy rasa susah nak terminate.. sebab ada tempoh matang .. cuba call staff ye tanya :)

      Delete
    2. hii.. boleh minta format surat x?

      Delete
  38. hello! saya student dan saya tak pernah mohon life insurance ni and terima panggilan daripada pihak ni pun tak pernah.. out of nowhere, saya dapat mesej yang debit card saya kena charge last month and bulan ni pun sama jugak. cara nak stop sama macam ni jugak ke cik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul.. tapi ada tempoh matang tau..lepas tempoh matang baru boleh terminate.. sy pernah dengar ramai kena kes macam ni.. taktau kenapa.. tapi cuba call staff sunlife sndiri ye tanya lebih detail

      Delete
  39. maaf nak tanya step satu tu.. atas alamat sunlife tu..alamat sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. surat rasmi, atas alamat kita .. bawah alamat HQ sunlife :)

      Delete
  40. kalau policy status lapsed..tak perlu terminate?

    ReplyDelete
  41. Salam sis, saya ada amik takaful suria simpanan untuk haji.. masa awal2 sign up tu, dorang bgthu, ni kira simpanan, kalau cukup tempoh matang 3 tahun, nk terminate, akan dpt balik nilai yg kita simpan.. tapi bila baca komen sis pasal dorang takkan bg full duit yg kita bayar tu, terus rasa takut sbb hujung tahun ni dh cukup tempoh 3 tahun dan saya mmg cdg nk terminate. Jadi memang dorang takkan bayar full ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sis. tp masa sy tanya awal2 register.. diorg bgtau memang tak dpt full tau.. mana2 insurans kalau tak silap memang duit simpanan tu tak dpt full bila nak terminate.. sbb bayaran bulanan kita tu pon ada gaji agent tu hehehe

      Delete
  42. Salam miss. Sy ada apply insuran ni tp niat nak cancel .. klau sy x bayar bulan2 rm200 tu miss apa yg jd eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. tak pasti. auto terminate rasanya heee

      Delete
  43. Assalan sis nk tanya, mcm mn ye nk isi form surrender to? Xbole nk tick la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena print out dan isi pakai tangan.. kemudian scan dan email

      Delete
  44. Hi sis kalau hantar guna email tidak perlu sign la tu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu.. lepas isi dan sign.. scan dan email semula

      Delete
  45. Salam sis, kalau terminate berapa percent ya amaun yg kita akan dpt balik?

    ReplyDelete
  46. HI, kalau nak terminate, cuma hantar emel je ke? I baru apply insuran ini satu bulan lepas tapi saya rasa insuran tak sesuai dengan saya.....bayar sekali 2 bulan rm500, tapi check cash skrang tinggal rm448, 10% sdh lesap, so patut saya terminate ke? then klau sdh terminate, duit rm500 blh dpt balik ke? minta penjelasan sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye just submit by email.. takkan dapat balik amount yang sama..

      Delete
  47. Saya baru apply utk terminate sebab dorg sukati caj kat credit card saya. Kene isi form sekeping je dgn scan ic email ke sunlife. Taktau la pulak ade banyak form kene isi sebab dorg email sekeping je

    ReplyDelete
  48. Hi, terima kasih atas guidance ini. Saya ingin tahu berapakah percent amaun yang boleh kita dapat balik selepas termination? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya baru terminate takaful suria saya. insuran saya dah genap 3 tahun so, jumlah yg saya dpt cuma 20% sahaja. tapi saya tak kisah sangat sebab baru dapat bonus rm1500 drpd diorang

      Delete
    2. Maaf nk tnya sunlife ni kita dapat bonus ke

      Delete
  49. Kalau saksi tu ahli keluarga juga boleh tak? Atau kena dtaf cimb jugak? Terima kasih.

    ReplyDelete
  50. Sekadar perkongsian utk yang terambik insurance sunlife secara tak sengaja dan nak terminate lepas tu, boleh call customer hotline dan cakap nak terminate polisi. Macam kes sy baru jadi minggu, sy tercakap yes masa dorang call dan dorang dah proceed sampai pemotongan pertama. Mula2 call utk dapatkan no polisi sebab nak buat surat ikut entry ni, tapi rasanya surat tu applicable utk yg dah capai tempoh matang saja. Kalau masih dalam tempoh bertenang (in my case, dorang bagi 15 hari lepas pengaktifan), just call hotline dan cakap nak terminate. Tak perlu isi apa2 borang dan dorang akan minta acc no untuk buat full refund dalam masa 7-14 hari. So, kalau dah rasa tersilap langkah cakap yes tu cepat2 je call dorang. Semoga membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat2 membantu.. terima kasih :)

      Delete
    2. Lepastu terus dapat balik semua ka

      Delete
  51. Assalam puan, saya nak tanya utk batalkan polisi insurans mmg kene call sunlife dlu ye?
    Lepastu dalam surat sertakan no akaun bank ke cmne?
    Adakah puan dapat semua pulangan duit? Saya carum dari tahun 2018 dan nak terminate..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye puan, kena call atau terus email je.. step2 sy ada bagi di atas.. ada borang sekali saya attach :)

      Delete
    2. Email maksud pn, borang kedua Tu ya kalau Kita tak dapat call dorg, tp kne ad agreement bank jugk Kan, Dan perlu ke tunggu tempoh matang or on the sport batalkan Tanpa tggu tempoh

      Delete
    3. kena tunggu tempoh matang juga kalau tak silap.. mcm kes sy dah cukup 2 thun... baru sy terminate.. sbb baru jmpa takaful lg ok.. hehehe

      Delete
  52. Salam. nak tanya klo dah ade borang surrender tu, tak perlu ke cimb kan? Saya baru isi borang dr link puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah tak perlu dah.. terus follow next step :)

      Delete
  53. assalam. kalau tak ada pemegang amanah, contract holder boleh sign ke atau kosong kan je page 6 tu ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah sis , abaikan page 6.. melainkan sis nak bahagi2 pada trustee/ pemegang amanah.. baru isi :)

      Delete
  54. Hello saya suda pegi cimb buat surat and saya teda buat email itu aka suru tunggu 14 hari seja then duit masuk tpi suda limpas 16hari and i dont know what to do ? Whats your opinion?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai.. tuan perlu ke pejabat cimb atau call sahaja ye.. tanya progress :)

      Delete
  55. Assalamualaikum,kenapa semua nk batalkan insurance ni yer..boleh tahu x kenapa? Saya Baru apply rm250 sebulan tapi rasa xmmpu..or ade suggestions x insurance mane yg bagus n berbaloi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam.. maaf lambat balas.. taktahu kenapa buka blog sendiri tak boleh komen.. ni baru boleh :( kebanyakan yg nak cancel sebab jumpa yg lebih baik.. mcm skrg ni OPR naik jd susah nak suggest mana yg ok..

      Delete
  56. Assalam, saya ambil polisi untuk perubatan shj, klu terminate boleh dapat balik ke brp % atau tak dapat lansung?

    ReplyDelete
  57. berapa tempoh matang sunlife insurance ni ye???

    ReplyDelete
  58. sy nak batal sbb da 9bln xbyr sbb xda pendapatan..tapi bila ckp nak batal staff ckp kne penalty..penalty mcmana tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa tak tanya staff terus ye ? penalty biasanya sbb tak cukup tempoh matang - 2 tahun

      Delete
  59. Macam mana nak tahu number policy insuran kita tu?

    ReplyDelete
  60. Hai asslammualaikum nak tanya kalau baru 4 bulan dapat tak duit tu ?? Sun link max plan

    ReplyDelete
  61. Hi Miss. surrender form tu kena ada signature jugak ke? kalau kita edit dalam pdf tu je, then hantar email without the signature, boleh ke?

    ReplyDelete
  62. Mcm mana nk cek jumlah saving yg kita ada skrg ya

    ReplyDelete
  63. Klu saya punya kes .diorg minta salinan ic bekas suami ..sedangkan saya dh cerai ...tp diorg blh2je letak nama bekas suami jadi sokongkan tanpa kebenaran...saya x tau tiba2nk cancel diorg ckp perlu ic suami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh pula mcm tu ye.. herm kalau sy.. sy tutup akaun yg diorg tolak tu.. buka akaun lain

      Delete
  64. nak tnya mcm mner ye kalau saya tak terminate dan biarkan bank cimb saya kosong saja ada jadi apa ii tak nnti

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde.. nanti akan auto terminate sbb tak bayar hehe

      Delete
  65. Duit saving tu berapa percent ya dapat balik? Sampai separuh tak?

    ReplyDelete
  66. Terima kasih atas perkongsian :)

    ReplyDelete
  67. Nak tanya, apply may 2021. Tapi sunlife deduct kadang on off sbb dlm account xde duit. Skrg dh nov dh ye xsempat nk transfer duit ke account lain, sunlife sempat deduct. Huhu. Boleh ke nak batalkan? Tempoh matang berapa tahun?

    ReplyDelete
  68. Penah dulu staff cimb cakap tempoh matang setahun baru boleh terminate. Betul ke?

    ReplyDelete
  69. saya baru terbuat hari ni dan dah deduct pon 2 bulan bayaran..Kalau nak terminate dapat full tak refund tu 🥹?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dpt sebab belum cukup tempoh matang..

      Delete
    2. Salam, iellakylla.sya nk tnya. Sya dh p CIMB bank bgi tau nk tutup akaun sunlife. Tpi depa bagi tau dlm 3-6 mnggu. Tpi sunlife ada call tpi x sempat nk jawab dh tutup. MCM mna nk buat ye. Boleh bgi pencerahan. Tq

      Delete
    3. W'salam, kalau macam tu kena tunggu sis, kalau dulu sy berurusan pon ambil masa seminggu.. maybe skrg ramai kot berurusan jd ambil masa sedikit

      Delete
  70. Salam cik/puan klau mcm kta dah buat 2016 nak terminate sekarg boleh ke?kira dh ckup matang kan?

    ReplyDelete
  71. Nak tye lgi page 6 tu pemegang amanah sme ke dgn penama?

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum. Pertama sekali terima kasih kerana share cara untuk terminate SunLife Insurance. Sangat2 membantu. Cuma saya ada soalan.

    Additional authorisation for a trust of policy (only applicable for conventional policy) /
    Penambahan pemberian kuasa untuk pemegang amanah polisi (hanya untuk polisi konvensional sahaja) pada muka surat 6 wajib isi ke?

    ReplyDelete
  73. Kak. Tak bole click link borang nk buat suren tu

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum iellakylla...special thanks for u, coz kongsikan post ni. saya ikut step by step untuk surrender insurance ni. sangat mudah dan cepat. tak perlu pergi bank pun. Sent emel 30/1/2024 , dapat reply n process, by 6/2/2024 dapat mesej terminate n duit saving masuk dlm akaun. alhamdulillah. thanks again ya iellakylla di atas perkongsian ini. Moga lebih banyak membantu orang yang memerlukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh shre format surat rasmi x?

      Delete
    2. Salam,tumpang tanya untuk borang surrender tu awak tak isi dkt bank ye. Sbb ada baca comment nk kne minta sign pegawai bank dekat borang no5.

      Delete
  75. Great post. Looking forward to reading more. Thanks for taking the time to write this.
    disaster recovery services
    data protection service malaysia
    cloud backup

    ReplyDelete

Do comment this entry :)