Friday 24 July 2020

Tips: REZEKI, ada kaitan dengan USAHA, DOA dan TAWAKKAL

Assalammualaikum dan salam sejahtera guys :) pernah tak korang ada persoalkan kenapa rezeki aku macam ni je ? tak cukup sentiasa ? kenapa org lain boleh pakai kereta mewah2.. ada rumah sendiri ..bla bla bla.. PERNAH ??

aku akui aku pon pernah dulu.. masa zaman belum matang..aku suka bandingkan diri aku dgn org lain yang ada lebih dari aku..then aku rasa , benda tu lagi menjatuhkan mood harian aku.. sampai bila nak mcm ni ?? then, i changed.. i changed how i think first then, my life have change too.. 

kita mampu UBAH REZEKI kita bila kita USAHA, DOA dan TAWAKKAL

haritu ternampak post dari suami kina omar about rezeki 



and i want to share about me and how my life change when i always believe in Allah's plan..
(repost from my personal ig story :) )


The bittersweet memory of being me..dulu dalam pelajaran, aku jenis "susah tangkap" result smua biasa2 je.. sampai abah kena hantar aku ke pusat motivasi.. memang lepas tu aku belajar sesuatu..dan aku ingat smpai skrg .. "kalau kita jenis slow learner, kita perlukan USAHA LEBIH untuk sama level dengan orang pandai.. then BUAT" memang aku buat .. kalau org lain tido dlm kelas boleh jawab exam dpt A.. aku kena buat nota, tulis banyak kali bg ingat, buat latihan bertubi2.. aku buat .. Alhamdulillah aku dapat result yng lebih baik dari sebelum ni..

aku buat semua tu smpai skrg.. aku kena
USAHA LEBIH UNTUK SAMA LEVEL DENGAN ORANG LAIN..

since then, everything has changed.. mak abah yang dulunya taknak dengar pon pendapat aku.. skrg aku lah yg dicari untuk meluahkan rasa dan minta pendapat.. ipar duai pon sama.. sebab aku lebih matang dalam berpikir walaupon aku anak perempuan last, tapi aku lahir januari..thats why kot lebih matang kahkah ..actually, ini semua pon sbb masa silam yang mengajar aku how to be matured in thinking.. in solving prolem.. dan itu semua aku belajar dan aku dapat masa aku sambung master..

bila org tanya, aku sambung master sbb nak hantaran tinggi ke ? sebab nak keje gaji besar kee ? nak jadi lecturer ke ?? NOPE.. aku sambung sebab aku masih tak boleh handle diri aku bila berdepan dengan org.. aku jenis takut, malu semualah.. tapi bila aku sambung study, aku kena belajar uruskan diri sndiri dan project master aku .. sebarang masalah aku kna pikir cam mana nak settle kan.. jadi dari situ .. aku develop soft skill aku .. masa degree dulu.. boleh dikatakan semua aku harapkan lecturer guide, kwn2 tlg.. so, aku masih taktau tahap mana kebolehan aku.. challenge yourself to do something.. if its working then you have better YOU.. ingat ni :) 

Masa study master jugaklah aku kena usaha lebih, kemudian aku tawakkal ..100% aku tawakkal dengan Allah.. sebab Allah je tempat aku bergantung.. Dia lah yang memudahkan urusan study aku.. Alhamdulillah aku dpt Graduate On Time.. dan lepas tu baru aku boleh pikir pasal kawen :)

bila dah boleh uruskan diri sndiri.. baru lah kita boleh uruskan suami dan family.. cantik kan Allah susun atur hidup kita ? nak tak nak je ..kita sndiri yang kena ubah mindset dan tingkah laku.. jgn kau dah ada pelajaran tinggi.. kau berlagak dengan orang.. tu namanya kau hanya berjaya pelajaran.. tapi AKHLAK kau kelaut .. no okayyy.. kena improve smua aspect baru kau akan rasa hidup kau makin tenang.. makin mudah toleransi.. makin bahagia :) rezeki yang sikit kau akan rasa cukup bila bersyukur, sebab mindset kau sentiasa positive dan percaya dengan rezeki Allah bagi ..

Dikelilingi rakan2 yang positif pon salah satu cara untuk ubah mindset.. try okay :) if you cant find one.. be the one :)

No comments:

Post a Comment

Do comment this entry :)