Saturday, 9 November 2013

tips:CARA MENENANGKAN HATI (cara islamik)

haii assalamualaikum.. jawab salam dulu for muslimin dan muslimat.. ahaaa ... ni dia entri tentang bagaimana kita nak buat hati kita jadi tenang..ok,  ramai yang kita lihat sekarang nih suka sgt marah2.. kalau tgk berita kan.. kita selalu dengar kes dera la.. kes pukul2 la.. memacam jer... macam sakit je.. macam sakit je.. haha yes.. actually they have a kind of sickness.. which is a UNHAPPY SYNDROME.. (penyakit ni aku yang bagi nama tu.. korang jangan pulak pg hospital tanya kat doktor pasal penyakit nih.. ok? )

 kebanyakan yang KAKI PUKUL , KAKI BARAN ni.. diorang ni tak happy.. diorang ni tak tenang.. kenapa? sebabnya ada je yang membuatkan diorang ni marah kat orang lain.. ada jee benda yang tak betul depan mata diorang..nampak anak buat salah sikit.. dipukul.. nmpak bini masak tak sedap sikit diherdik.. tak ke ada penyakit namanyaa tu..? kan kann? dari mana datangnya penyakit tu? kalau kita rasa tak bahagia.. datangla penyakit yang diberi nama penyakit HATI..  ataupon penyakit KURANG KETENANGAN DALAM HATI. ... cuba atasi setiap yang berlaku dengan tenang.. jangan ikut emosi.. memang perbuatan kita akan dipandu dengan akal.. tetapi.. akal kita juga di pandu oleh HATI kita..

tambahan tips: kalau kita nak tau org tu baik atau pon tak.. kita tengok perlakuan dia cara layanan dia dengan IBU dia.. dengan ISTERI dia.. dengan ANAK2 dia..  kalau baik layanan dia dengan kedua2 org wanita ni.. maka baik la dia dengan kita.. sebabnya.. kita boleh nilai seseorang tu dengan sikap dan perbuatan dia.. maka dari situ kita juga boleh nilai HATI dia.. orang yang bahagia ni akan selalu tersenyum.. TAK KIRA SIAPA .. malah dengan makcik sapu sampah pon dia akan tersenyum.. nampak??? orang yang macam tu lah dikatakan bahagia..ok.. ada sedikit petikan dari lagu nasyid yang berbunyi...

"..... pandangan MATA selalu menipu.. ..pandangan AKAL selalu tersalah.. pandangan NAFSU selalu melulu.... pandangan HATI itu yang hakiki.. kalau HATI ITU BERSIH "..

dari lagu ni kita dapat tangkap.. memang betul kalau kita pandang seseorang melaui pandangan mata.. kadang2 kita nmpak luaran org tu je.. see MATA kita selalu menipu..macam dlm gmbar ni.. kita nampak ikan macam dekat permukaan air je.. tapi sebenarnya kat dalam tu haahhh


kalau dari pandangan AKAL.. heyy tak tercapai akalmu nak menilai sifat peribadi org lain.. haaa pandangan NAFSU.. dah kata pon nafsu.. so pandangan nafsu ni memang selalu melulu.. jadi apa yang kita patut tgk adalah pandangan HATI.. setiap mata hati yang menilai kadang2 Allah yang memberikan kita petunjuk.. tapi tapi.. kalau hati kita bersih.. ini lah yang kadang2 org sebut instinct ataupon naluri.. aku susah nak describe betapa beruntungnya kalau kita dapat ikut kata hati ataupon naluri ni.. sebab memang 99% tepat bila kita ikut kata hati.. lagi2 bila kena buat satu keputusan yang susah.. ( aku kadang2 dpt naluri mcam ni.. tapi syaitan suka mengaburi aku dgn perasaan was was.. hurmmmm takpelah bukan rezekila tu )

 kadang2 instinct ni la yang bagitau sama ada kita patut ke tidak buat perkara ni.. perkara tu.. kalau tak sedap hati je.. namanya perkara yang kita buat tu tak elok.. dan sebaliknya.. jadi.. untuk mencari ketenangan hati.. kita kena laaaaaa....

Buat step2 ni.. :

1) sejukkan hati kita dgn mengambil WUDHUK
2) lapangkan dada kita dengan KHUSYUK ketika solat.
3) putihkan hati dengan ZIKRULLAH
4 ) bersihkan hati dengan MEMBACA AL-QURAN
5 ) kalau masih tak tenang ( kalau tengah berdiri, sila duduk, kalau tengah duduk, sila baring )
6) tak tenang lagi ? sila bayangkan KUBUR.. (bila takut mati.. ingatlah sikit nak buat amal kan.. hikss gurau jer )
                                          
kenapa aku kaitkan dengan bab bab keagamaan nih?? hrmm....sebabnya.. kita sebagai manusia kita mempunyai sifat suka mencari... suka mengkaji... nak tau banyak perkara.. tapi kita tetap rasa tak tenang.. tak happy.. tak cukup itu ini.. ? kenapa?? sebab kita jauh dari ALLAH.. manusia yang cuba dekatkan diri dengan ALLAH.. dengan AKHIRAT.. jiwa dia akan tenang.. PERCAYALAH .. dalam diri setiap manusia memang akan ada sekelumit perasaan dan jiwa yang berkait rapat dengan ketuhanan.. iaitu ROH kita.. dari mana ROH kita dtg? kalau bukan dari ALLAH.. sebab tu kalau setiap kali bila kita buat sesuatu perkara yang tak betul.. kita rasa tak sedap hati.. itu namanya kita masih ada iman.. dan segeralah beristighfar untuk mengelakkan dari hati kita menjadi HITAM dan KOTOR...

bila hati kita dah hitam dan kotor.. tiada ruang untuk iman menguasai hati kita.. maka susah untuk kita kecapi BAHAGIA walaupon kita tinggal dalam rumah yang dipenuhi emas sekalipon.. so kalau korang nanti dah ada anak kan.. jangan sesekali buat tak kesah tentang solat diorang, pelajaran diorang.. dunia ni semakin moden..tapi jangan agama diketepikan.. jangan agama di salah gunakan.. anak2 tu pon harta akhirat.. diorang yang akan mendoakan KEBAHAGIAAN korang di akhirat pulak nanti dan diorang juga penyambung generasi korang .. so korang mesti nak generasi yang berakhlak baik kan? jangan ingat nak kawin jer.. tanggungjawab besarkan anak jadi soleh solehah tu pon penting tau tau .. ( aku cuma saling ingat mengingati jer.. walaupon kawin pon belum lagi hah ).. bila masing2 terapkan amalan ni dalam keluarga.. mungkin kelak generasi di muka bumi ni akan terlahirlah generasi yang berakhlak mulia.. tapiii !! jangan suruh orang lain buat kalau diri sendiri tak mulakan dulu.. ok kawan kawan??


ingatlah!! harta DUNIA kita tak boleh bawa ke akhirat.. so, carilah dan kumpul lah harta AKHIRAT selagi kita masih sempat ^_^



5 comments:

  1. **JAGALAH HATI JANGAN KAU KOTORI **
    JAGALAH HATI TITIPAN ILAHI

    ReplyDelete
  2. lirik lagu obat hati kan?? hehehe thanks for reading my entry :)

    ReplyDelete
  3. isk isk isk... terima kasih. Kadang-kadang jiwa kita rasa tidak tenang dan memang btulla, kita akan mencari dan mencari sesuatu untuk menenangkan jiwa kita... senang2 jemput lawat blog kindhearty.blogspot.com.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. ini cuma pandangan sy.. apa yg baik dtgnya dari Allah awak.. ^_^

      Delete

Do comment this entry :)