Saturday, 30 June 2012

idea :kenapa kita rasa SUNYI??

selalu dan kerap sgt aku dengar budak2 zaman sekarang ni cakap..."weh..aku jiwa kosong ..." ape tuh???dalam jiwa kosong...err.. ok apa yang aku boleh definisi kat sini...jiwa seseorang tu kosong sebab dia rasa sunyi..ya..itu pandangan akulah...dan kebnyakan akan cakap..aku takde awek..aku rasa kosong..sunyi sepi..semualah..hahaha!! klakar kannn..ermm..tapi hakikatnye..kita kosong bukan sebab itu...tapii..
ok..macam kotak dalam gmbar ni..kalau kita isi dengan air..dia akan kering kan..tak pon basah lah kotak ni..cuba isi ngan gula2..nnti tak lama lpas tu bersemut then, gula gula pon habis...ok apa kaitan nye ea..saba sabar..eerrmm...AIR diibaratkan dengan ILMU..dan GULA GULA diibaratkan dengan CINTA...

let me tell u more...ok..kalau kita isi kotak ni dengan air hitam..kotak tu nnti akan jadi kotor dan hitam kan..macam tu juga kalau kita belajar or amalkan bnda2 yang maksiat or tak baik..hitam lah hati kita..jadi itu sebenarnye merosakkan hati kita sikit demi sedikit..sebab tu KOSONG,,

macam mne pula dengan istilah gula dan cinta??? ramai yang kata..di alam percintaan tu MANIS..mcm gula gula la kan.so,bila kita bercinta dgn seseorang mungkin sekarang kita rasa manisnya..tapi sampai bilaa??tak lama kan..ia akan pudar sedikit demi sedikit..see.. macam gula gula di makan semut...lama2..KOSONG tak?? hurmm..so how to manage our jiwa supaya tak kosong??
see this girl..tersenyum dia..dia pegang ape yea???AL-QURAN ritee?? ahaa..ini lah yang aku nak cakap..kita kalau tak nak rasa jiwa kosong...BACA AL-QURAN..mengikut apa yang telah aku pelajari selama ini...al-quran adalah wahyu untuk nabi muhammad s.a.w  ini adalah satu2 nya kitab yang tak pernah dan takkan luput dek zaman..ayat2 dalamnya pon tak pernah berubah..KECUALI..ada orang yang mngubahnye..jadi..ia juga akan turut kekal dalam hati kita..and insyaallah..tak KOSONG dah lepas ni..


korang cuba lah..aku selalu buat ..lagi2 bila aku RINDU kan seseorang...aku tak kata aku baik..but ini adalah cara yang aku rasa sgt BERKESAN..aku rasa tenang sangat ..tak perlu lah nak jumpa dia selalu..sebab aku tau..ALLAH dah sampaikan rindu hati ni kat dia..sebab tu dia pon turut sama rasa rindu kat aku...ahahaha! serius!! *macam dah dapat hidayah jer dia nii..hurmm..entah lerr..i hope ALLAH syg aku dan berikan seseorang yang terbaik..AMINN..





3 comments:

  1. http://peaceder.blogspot.com/2012/08/peaceder-gelanggang-tenis-paling-tinggi.html.. follow me back

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah dear..kte setuju entry awk nie..hehe ^_^
    semua kaum hawa ingin dpt calon yg terbaek..tapi kte hanya sampaikan cinta & rindu pada Ilahi dahulu,,kemudian ble hati kte nie da 100% memliki olehNya..pasti satu hari nti kte pasti ketemu jodoh & dpt bimbing kte menjadi isteri solehah.. :)
    SELAMAT HARI RAYA ,, MAAF ZAHIR & BATIN :D
    If u free time vsiit my new entry ^_^

    ReplyDelete
  3. http://dhiyaadalahniswa.blogspot.com/

    ReplyDelete

Do comment this entry :)