Monday 22 July 2019

Tips: 10 CARA NAK TAHU LELAKI SUKA KITA (married purpose)

Assalamualaikum dan salam sejahtera, ramai yang tertanya-tanya, betul ke dia suka aku ? betul ke dia minat kat aku? so CARA NAK TAHU LELAKI SUKA KITA  dan KENALI LELAKI YANG NAK JADIKAN KITA SEBAGAI WIFE BUKAN KAWAN.. 
entri ini berdasarkan pengalaman sendiri dan orang lain sekali ye..

1. SUKA MEMERHATI KITA

si dia akan lebih pemalu dan suka memerhatikan kita dari jarak jauh..bila kita pandang dia.. dia akan memalingkan muka cepat2..takut kantoi org kata ..(tapi tips ni sesuai untk lelaki bujang je tau)

kalau lelaki yang dah kawen ni.. tahap berani nak ngorat org pompuan lebih skit.. takde istilah malu2 ni.. sbb apa ? sbb dia berpengalaman lebih.. kadang2 dia punya ilmu pasal pompuan ni pon bukan biasa2.. so jaga2 yee..

2. TERUS CALL/MESSAGE BILA DAPAT NOMBOR KITA

si dia tak teragak2 dah nak tunggu lepas dapat nombor kita.. kalau dia lambat message tu means dia pemalu atau tak interested langsung lah kan..
 

3.SELALU WHATSAPP/MESSAGE BILA ADA MASA

Orang lelaki ni, kalau dia dah minat kat seseorang.. dia akan teruja nak tahu apa yang org dia suka tu buat ..like everyday.. kalau tak dengar khabar sehari.. tak senang duduk dia tau..tapi tak semua mcm ni.. ada yang jenis busy dengan kerja..

4. AMBIL BERAT

orang lelaki akan ambil berat dengan apa yang kita buat.. dengan siapa kita keluar..siapa family kita.. 
semua dia nak tahu.. kalau kita mengadu, kita tak sihat.. dia akan risau lain macam.. suruh kita rehat lah., paling risau dia tu, sampai belikan ubat dan bawakan untk kita..

si dia suka bg kita ayat "take care", "jaga diri", 'keluar elok2", "dah sampai bagitahu" ,..ni semua adalah pengganti ayat "I LOVE YOU" guys.. tapi bagi aku.. lebih bermakna berbanding iloveyou tu.. sbb ada org luahkan tapi dalam hati.. tak betul2 sayang pon.. so ayat tu jadi worthless.. tak bermakna pon.. 

lepastu, dia pon nak tahu apa favourite kita, warna.. suka makan apa .. dan paling penting tak overboard ye sampai bnda2 private pon nak tahu.. jaga2 dan jangan terpedaya.. sbbbnya, ada dua ciri2 lelaki yang kita kena kenal ..SATU, bakal jodoh kita.. KEDUA, BUAYA DARAT ! take care girls..

5. BELANJA BILA KELUAR MAKAN BERSAMA

Si dia akan offer diri untuk belanja anda pada first dating tu... tapi korang kena tengok apa pekerjaan / status lelaki tu dulu.. dia mampu ke tak.. jangan lah anggap.. tak belanja means tak suka.. kesian dia penat2 cari duit, dah kena habiskan kat korang yang tak sure lah jodoh diorang ke tak kan.. pastu nak makan kedai fancy2/mahal2.. amboii sangatttt

6. PUT YOU AS 2nd PRIORITY AFTER FAMILY/WORK/GAMES

si dia akan lebihkan masa dengan korang kalau dia takde hal kerja atau takde hal dengan family.. whatever it is.. his FAMILY is NUMBER ONE.. bukan korang yang besarkan dia.. so please be understanding ya girls.. ?

TAPI BUKAN UNTUK GAMES, kalau diorang lebihkan game (PUBG/BOLA and so on) dari korang.. jaga2.. diorang ni lebih sygkan game lah dari korang.. tapi kalau diorg kata "jap ye syg.. main game jap ..1 game je, nanti sy whatsap awak balik" and if dia ckp camtu.. dan selepas 1 game tu dia terus tunaikan janji..

it means, ye dia sayang korang.. tapi kalau dia tak whatsapp buat2 lupa for a few times.. haaaa korang taulah kat mana tahap priority korang kan? so think before choose them.. 


7. ACT MORE THAN WORDS

Haaa,, tips2 kat atas tu bagi aku dah tahu sangat dah siapa korang di hati mereka .. so sekarang make sure diorang buktikan dengan ACTION dari hanya berkata-kata.. 

contoh : okay saya pon suka awak, kita kawen ye.. tapiiii selalu habiskan duit untuk perkara yang tak berfaedah instead of kumpul duit untuk majlis kawen korang.. dan bagi alasan macam2 ye untk tangguh kawen.. tolong hati-hati dengan lelaki sebegini..
 

8. TAK SUKA AMBIL KESEMPATAN

kena tahu dan kenali lelaki yang suka ambil kesempatan dengan orang perempuan ni.. orang lelaki yang serius dan sayang kita, dia takkan suka2 nak pinjam duit kita.. mungkin bolehlah nak pinjam.. tapi tengok jugak.. adakah dia akan bayar balik atau pinjam2 then terus buat2 lupa bila dah ada duit.. lepas tu bila dating.. asyik kita yang keluar duit tengok wayang.. makan semua... see, it is not a healthy relationship yaa.. 

benda paling penting, si dia tak minta benda bukan2 dari korang ..senang cerita.. si dia tak minta untuk korang jual harga diri korang kat dia .. sebab apa ? lelaki yang macam tu lebih pentingkan kepuasan ye.. bila dah dapat, korang akan ditinggalkan mcm tu je.. itu bukan cinta guys.. itu NAFSU.. so please ya.. tahu betul2 mana lelaki yang boleh dibuat suami dan mana lelaki yang perlu ditinggalkan..
 
9. SEDIA KENALKAN DENGAN FAMILY/KAWAN MASING2

Bila dah ready, si dia akan bawa korang jumpa dengan ahli keluarga/kawan2 atau si dia akan datang jumpa dengan family korang lepas beberapa bulan / setahun kenal.. bagi aku.. itu ada lah lelaki gentleman.. 

si dia tak teragak-agak nak kenalkan korang pada kawan2, dan si dia tak segan bila korang kenalkan
dia pada kawan2 korang juga..

tp yg penting FAMILY,
family kena tahu dengan siapa korang berkawan.. apa2 pon utamakan family .. mak ayah lebih arif dan ada INSTICT yang baik sama ada si dia sesuai atau tak dengan korang dan family korang ... ingat, si dia juga akan jadi sebahagian dari family members.. so untuk mendapatkan keserasian dan restu .. bawalah berjumpa dengan family masing2.. kalau diorang taknak atau bagi beribu alasan.. just be prepare to leave them..  

tahu kan, berapa banyak perceraian berlaku sebab tak dapat restu family.. so think wisely before proceed to next level of relationship.. 

ada juga yang kata "belum ready" , "nantilah dulu".. end up.. kawen dengan orang lain.. rupanya dah ada orang lain.. patutlah tangguh2 dari jumpa family kan.. apa2 pon bawa jumpa family dulu sebelum decide untuk terus berkawan dengan si dia atau  tak..

10. BANYAK MENGALAH

bila korang di dalam perbincangan atau pergaduhan, si dia akan mengalah dan akan bg korang menang (for certain cases je ye) sebab diorang taknak korang terluka atau merajuk lama2.. diorang akan takut kehilangan korang.. tapi it depends on what topics and how both of you interact ..

jangan sampai setiap kali gaduh yang tak penting, korang nak menang,.. tak boleh lah camtu.., give and take and COMMUNICATION is the most important in relationship.. tak bermakna si dia taknak kalah maksudnya tak sayang.. kdang2 korang yang terlebih mengada atau topic tu memang korang salah.. so, GIVE AND TAKE okay.. ?

final advice :


No comments:

Post a Comment

Do comment this entry :)