Wednesday 7 May 2014

Meniru .. Bagus atau Tidak??

haii.. aku kembali lagi ke laman ini.. walaupon besok ada quiz java.. (ahli kimia amik subjek budak komputer  ..knape ntah.. tak paham) haha malas pikir.. banyak kali aku run tak dpt2.. last give up ! heee so amik mood balik dgn menulis.. yeayyy

assalammualaikum.. haaaa kli ni aku nak share pndapat aku pasal meniru.. baik ke tidokk?? 
bagi aku.. kalau kita meniru perangai atau perwatakan orang yg kita minat.. or kita admire.. ITU BAGUS.. tapi kalau meniru dalam peperiksaan.. ITU TERUK.. serius teruk.. tapi kalau tiru assignment tu lain sikit.. sbb kita mesti ubah ayat assignment kawan tu jadi ayat kita.. the other word, kita jadikan assignment kawan sbg rujukan.. jadi.. itu BUKAN MENIRU..
ok dari sudut POSITIVE meniru perwatakan org lain tu bagus sebab kalau lah ada org dah tegur " eh kau ni.. tak kemas lah ", " eh kau boleh tak sopan sikit, perempuan kott.. " , " kau cuba tgk dia rajin kot buat keje" haaa dari sini kita boleh ikut atau tiru gaya dan cara orang lain untuk menjadikan diri kita lebih baik dari sebelum ini.. ok?


then, dari sudut NEGATIVE .. kenapa itu TEROKK? sebabbbb.. kalau kita meniru masa exam.. itu salah satu penipuan.. dan dlm menuntut ilmu.. penipuan paling terbesar yang kena elak adalah meniru semasa exam.. kenapa? kau tak rasa ke ilmu yang kau tiru tu akan di bawa sampai kerja nanti.. bayangkn bila kau meniru.. konon2nya kau dapat markah tinggi berbanding dgn org yang JUJUR.. pastu kau dapat pointer tinggi.. pastu kau dapat kerja.. kau rasa kerja kau nanti HALAL ke dgn cara "meniru kau tu" agak2 duit kau kerja tu kau nak bg mkn anak2.. elok ke ?? bagus ke? mungkin ada yg kita tgk " eh dulu dia kaki meniru.. skrg berjaya gila" hermm.. itu aku tak dpt nk ckp.. mungkin ada yang akan "KURANG" dlm kehidupan dia.. mungkin anak2 rosak ke takberapa nak pandai ke.. . dia rasa tak happy ke.. Allah itu maha adil..

sila buat muka cam ni kalau ada kawan nak tiru jawapan kite.. ok ?? hehehe
so, untuk elakkan korang punya masa depan hancur.. istighfarlah kalau korang penah buat kerja2 meniru ni.. lepas tu.. jgn lah di buat lagi okei.. ? kalau korang dah baca buku.. even sikit.. jawap je apa yang ada dlm kepala.. kalau blurr.. baca doa ni.. inshaallah bolehh! ok kawan2.. =)
aku amalkan doa ni setiap kali baca nota tapi tak boleh masuk dah.. macam ajaib.. tetiba  lpas baca boleh hafal.. alhamdulillah.. kuasa DOA

# ingatlah.. setiap tingkah laku kita SEKARANG untuk kita bawa ke MASA HADAPAN.. dan effect nya juga akan datang di masa hadapan.. 

idea lain.. buat aje macam nih.. haha
tapiii tapiii. kalau tetibe lecturer or cikgu korang kata.. haaa boleh bincang .. tu maksudnya boleh tiru lah.. so takpe kott heee


2 comments:

  1. tiru x leh
    tanya jawapan boleh pastu olah sendiri. :)

    ReplyDelete
  2. haha.. ok la boleh la jugak... tapiii ermmm

    ReplyDelete

Do comment this entry :)