Friday 7 March 2014

TRIP REVIEW: Berjalan sambil belajar ke universiti JOGJAKARTA, indonesia

assalamualaikum readers .. it has been a long time im not updating this blog.. ecehh berapa minggu je baru.. cepuk tau lah.. haha camni..  aku ada join satu program under fakulti sains, UPM...  ke mana eh ?? ke JOGJAKARTA, indonesia lahhh. huhu semua yg terlibat nih student kimia.. (major kimia, kimia petroleum ngan kimia industri ) excited ? kau tanye aku excited ke tak? mestilah.. pg negara org kot.. dah la jauh dari keluarga .. pastu first time pulak tu ..walaupon hanya negara jiran je kan..  ohhh hanya jantung aku je tau tahap excited aku waktu tu.. eh melalut lagi.. maaf :)
here we are.. JOGJAKARTA!!
kat sini aku nak cerita yang kami semua sepatutnya kena SIT-IN program tu cuma satu minggu.. tapi Allah telah uji kami dgn sedikit bencana alam kat sana.. debu gunung kelud meletus pulak three days before we should back to malaysia.. masa tu dgn duit semua hujung2 tanduk je kan.. tapi ada yang secara tak sengaja prepare duit lebih.. macam tau2 je benda nak berlaku.. apa2 pon alhamdulillah kami semua selamat walaupon aku ni kena demam nak masuk dua minggu dah nih.. sob sobb :"(
tebal kan debu tu.. smpai moto ni pon tenggelam..

feel macam power puff girls gunung kelud nihhh.. hahaha 

dipendekkan cerita.. ni lah tempat2 yang kami dapat pergi selama seminggu 4 hari kat jogja..

1) Universitas Negeri Jogjakarta,indonesia (UNY)
student UNY sambut kami di sini...
chemistry's club
ni la lecturer yg ajar kami inorganic chemistry
universiti ni pulak kalau tak silap dah lama ditubuhkan.. tak ingat pulak brape lama.. haha tapi kat sini kitorang belajar kinetic chemistry dgn inorganic chemistry.. apa yang kitorang sempat sedut ilmu kat situ ialah.. kitorang kena buat model ni .. C60, C70 ngan C80.. ( yg amik kimia je tau.. yang tak tau tu takpe.. tgk gambar je okei ..hehe )

2) Universitas Islam Negeri (UIN)

 universiti ni kalau kita tengok secara kasar kan.. lebih kurang macam universiti islam antarabangsa.. (UIA ) apa yang kami dpt belajar kat sini .. menakjubkan.. kimia dikaitkan dgn ayat2 al-quran.. wahh.. terasa seperti setiap kejadian yang Allah cipta tu sgt indah..



ni la lecturer yg bagi mukadimah kimia dlm al-quran..

wajah-wajah ceria masuk kuliah .. HAHAHA  -___-

3) Universitas Gadjah Mada (UGM)

UGM ni pulak kebanyakan student malaysia amik medical.. memang takdelah student malaysia yg amik kimia kat sini.. dan dia punye lab pon cantik kot.. baru lagi.. dlm 7 tahun kot dibina lab tu..

ni ala ala pakaian doktor kat jogja.. 

mas, pinjam logonya ya.. mahu tangkap gambar.(nnti org ingat aku gatal nak snap blkg bdn dia pulak heh )
ni bis = bus la.. hehe
masih bersemangat.. 
4) Malioboro

malioboro ni.. kalau korang dtg jogja.. korang kena dtg sini untuk beli souvenir.. kirenya kalau kat KL, malioboro ni macam central market tak pon jalan masjid india.. ada jual baju2 , keychain.. bla blaaa..
im here.. malioboro.. shoppinggggg grrrr!

kalau tak larat nak jalan jauh.. kuda ada di situ dan sedia membawa korang yee...

 aku bukan nye suka sgt berjalan jauh ni.. pastu bersesak- sesak cari brg... nnti aku cepat rimas.. rasa nak pitam..(low blood pressure kan,.. memang camni) so, tak beli apa2 la.. hehe


5) candi borobuddur

candi borrobudur ni tempat paling bersejarah.. tapi time kami dtg ni kurang cantikla sikit tempat dia.. sebab berdebu.. haha
aucaaakkkk .. senyum mata je lah.. mulut tak nmpak pon.. haha
tu ada sebilangan student UNY yg bawak kitorang jenjalan.. 
ni diaaa.. bila ahli kimia menari.. eeeewwaahhh

kepenatan berjalan wehhh..
6) parangritis

ni pantai .. kat sini popular lah jugak pantai nih.. nak masuk kena bayar tau.. lebih kurang 40,000 rp .. pastu masuk tandas lagi 2,000 rp.. errr sila convert duit malaysia ye .. anda tau mahal ke tidak harga tuh.. hhehehe


keindahan pantai parangritis . 
haaa.. tu diaa.. masa ni la nak cuba semua yg ada.. murah kan.. hehee
7) Lampion

lampion ni pulak kalau kat malaysia.. its look alike icct, shah alam..but, it just a simple icct i guess.. nak masuk pon kena bayar tau.. ingat free.. ? haha lebih kurang dlm 25 000 rp - 35 000 rp setelah diskaun.

p/s : maaf .. kat sini aku tak tgkap gmbar .. sbb bateri phone habis.. kalau ada pon kat phone org lain.. so nnti boleh search sendiri ye pasal lampion nih..

8) Goa pindul

haaaa, dlm banyak2 tempat yg aku pg.. aku suka tempat nih.. sebab challenging weh ! aaaghhh seronok gila.. masuk gua.. masuk dlm air.. hikss.. yg suka aktiviti challenging nih.. aku suggest korang PATUT datang sini.. it is a must !  nak masuk kena bayar jugaklah kan.. dlm 50, 000 rp.. tapi berbaloi.. trust me.. 

yeayyyy! full of energy ...

taklimat sikit sebelum masuk gua.. aku boleh ambil risiko masuk gua tak pakai spek.. tapi takpe.. ni masuk gua ramai2.. kalau tak mau aku sesat kot tak nampak apa woi kalau tak pakai spek sebenarnye.. tapi buat2 tak rabun je lahh.. hahah

keadaan dlm gua tu.. CANTIKKKK !!

aku : yg ada lampu kat kepala jgn jauh dari aku.. (mangsa: zarin)


rehat japp. penat ....



lepastuuu.. kitorang mandi sungai pulaaaa..hehehe  sungai sepanjang 4 km..

bergabungggg... hehe

kami : pakcik.. tgkap gambar kami.. kenangan kenangan nihhh
ni dia aksi lasak dari mereka.. aku ? memang taklah nak lompat setinggi tu.. kang bertambah demam aku kang.. demam kepialu takut hantu.. ehh mengarutt

9) Alun-Alun

ni tempat yang ohsem jugak.. kat sini korang boleh naik kereta tapi kena kayuh .. ala-ala basikal gitu.. pastu kereta korang ada aircond semulajadi.. hahaha seronok.. lagi2 naik ramai2.. kalau ada kat malaysia nih.. mesti ramai dtg ( ramai kalau murahlah hahaha ) aku naik satu kereta 9 orang camtu kena bayar 40,000 rp.. so 40,000 kitorang bahagi la dgn 9 org... jimat sikit duit kan.. kena lah pandai berbelanja disamping nak enjoy tu.. kate pon student.. paham2 lah.. hiksssss



jadi kat sini aku nak cakap.. kalau ada peluang korang dapat ke luar negara tu.. grab cepat2.. tak kisah la negara tu kaya dari kita or susah dari kita..
aku ingat lagi masa kitorang nak masukkan beg dlm kargo.. ada pramugari tu tanya.. "kenapa lah pg jogja.. ? ade ape je kat sana..? pg lah bandng ke " see.. lagipon kitorang pg jogja ni untuk pengalaman belajar di negara org.. kalau nak ilmu tak kira lah kat tempat kaya atau miskin..  yang penting korang akan bertambah sayang dekat negara sendiri.. bak kata pepatah.. hujan emas di negeri orang.. hujan batu di negeri sendiri.. maksudnya.. walau bagus mana pon negara orang.. kita tetap sayang negara tempat kita lahir tu jugak.. ngerti nggak ?? hehehe  kluar dah bahasa indon sikit.. sebelum tu nak selit sikitt...

makanan fames - NASI KUCING 

nasi kucing sebab dia sikit macam nasi lemak 60 sen .. haha kena makan 2 bungkus baru kenyang.. kalau budak laki nih.. 3 bungkus la baru cukup kot..
kitorang makan kat luar.. kat tepi2 kedai.. sambil makan tu nikmati udara luar la katekan.. hehehe

ni la warung nasi kucing tu..

 tempat cari barang dapur - INDO MARKET 

 model indo market tak berbayar bersama seluar batiknya.. (kat indon je aku berani pakai seluar ni pg kedai.. kalau kat malaysia.. errr krik krikkk )

ni lah hasil tangkapan kami selama setengah jam mencari makanan dlm kedai ni.. (hari lain)


oh yee.. bukan nak cakap ape lah.. kalau pg mane2 tu pastikan korang ada pelindung diri.. lindungi diri korang dari ilmu hitam atau ermmm ada kes tau sebenarnya masa kitorang kat sana.. one of my friend hilang duit dgn cara senang.. ada la sorang mamat indon nih lalu sebelah kawan aku tu.. then tetibe dia pegang peha kawan aku .. pastu tak samapi 10 saat mamat tu tepuk peha dia sendiri.. once kawan aku sedar, duit dlm poket dia lesap.. semuaaa sekali.. so aku bg link nih untuk korang baca dan amalkan yee :)
 http://iellakylla.blogspot.com/2013/01/tips-doa-doa-pelindung-diri.html


No comments:

Post a Comment

Do comment this entry :)