Saturday, 25 May 2013

JODOH tak kira TUA atau MUDA

assalammualaikum.. hari ni 25/5/2013 adalah hari bermakna untuk aku?? eh takk.. untuk kawan sekolah lama aku.. nama dia azimah.. dia kawin hari ni.. !! ohh bestnya.. jodoh dia awal.. alhamdulillah.. aku ni baru je pg kenduri rumah dia pagi tadi sampai zohor..

 rasa tak percaya tu smpai sekarang.. kekok pon ada bila cakap.. " eh azimah, mane SUAMI kau..?"haha tapi memang kenyataan.. kawan aku yang sangat LOW PROFILE, cantik, kreatif, lemah lembut, pandai , tak pernah bercinta ni DAH BERGELAR ISTERI ORANG.... dia sama umur dengan aku.. yee sama umur.. tapi tak semestinya aku pon nak kawin awal tau.. JODOH dan KEMAMPUAN manusia berbeza.. kalau kita MAMPU .. tak mustahil JODOH akan mudah tiba.. cehh ayatt.. hurmm aku kepilkan sikit kenangan  kami kat sana.. 
dtg2 je dah bacaan taklik dah..
penyerahan mas kawin
salam tgn abang sayang.. hahaha
decoration made by pengantin sendiri tau..
see.. very that creative person kawan aku sorang ni.. 

ni lah kawan2 sekolah menengah aku.. status kami : masih mncari

sempat tgkap hiasan mknn pngantin..

ayamm dari udang.. ni.. kretif kan kann?

ambik aura pengatin.. hehehe

heeee... bahagia tgk kawan kami bahagia :)

 NOTA KAKI : JODOH tu tak semestinya dgn orang yang kita DAH LAMA KENAL.. tapi dengan yang baru kenal pon boleh jadi JODOH kita.. jadi, jangan cuba menolak takdir jika dia yang tertulis di LUH MAHFUZ untuk kita.. :)

kita hidup mempunyai dua pilihan iaitu MEMILIH atau DIPILIH ...
jika kamu MEMILIH.. pilihlah yang TERBAIK untuk diri kamu...
jika kamu DIPILIH.. maka jadilah yang TERBAIK buat si dia.. "



Friday, 17 May 2013

Tips: cara rawat kanser dengan DOA



DOA-DOA UNTUK MEMUSNAHKAN SEL-SEL KANSER.

Lapan surah ini diamalkan dan dibaca untuk memusnahkan sel-sel barah kanser. Jika pesakit dapat membacanya lagi baik. Jika tak terdaya atau kurang baik bacaannya maka boleh minta suami, ayah, ibu atau orang lain membaca untuknya.

Selok-eloknya sebelum memulakan bacaan surah dibawah :

1. Istighfar 10x.
2. Salawat Nabi 10x.
3. Al-Fatihah 1x.


Sediakan sebotol secukupnya air yang bersih lagi suci dan setiap kali habis surah dibaca, ditiupkan kepada air. Pesakit dinasihat minum air bacaan tiap-tiap hari dan sapu/mandi pada anggota yang kena barah kanser. InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semua kekuasaanNya.

1. Surah Al Maidah (Ayat 82-91).
2. Surah Al Araf (Ayat 70-81).
3. Surah Ar Ra'd (Ayat 16-28).
4. Surah Al Anbiyaa' (Ayat 38-50).
5. Surah Asy Syu'ara (Ayat 185-227).
6. Surah Az Zummar (Ayat 42-52).
7. Surah Ghafir (Ayat 67-77).
8. Surah Az Zukhruf (Ayat 52-70).


NOTE : Kepada pembaca tolong sebarkan kepada ahli keluarga dan saudara yang sedang mengidap penyakit kanser. Semoga dengan menolong mereka yang sakit, akan juga mendapat pahala dari bacaannya serta pahala kerana menolong sesama hamba yang benar-benar memerlukan pertolongan dan penyembuhan dari-Nya


Monday, 13 May 2013

VALUABLE TIPS :KEYBOARD KEY

Keyboard Shorcuts (Microsoft Windows)

1. CTRL+C (Copy)
2. CTRL+X (Cut)
3. CTRL+V (Paste)
4. CTRL+Z (Undo)
5. DELETE (Delete)
6. SHIFT+DELETE (Delete the selected item permanently without placing the item in the Recycle Bin)
7. CTRL while dragging an item (Copy the selected item)
8. CTRL+SHIFT while dragging an item (Create a shortcut to the selected item)
9. F2 key (Rename the selected item)
10. CTRL+RIGHT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next word)
11. CTRL+LEFT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous word)
12. CTRL+DOWN ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next paragraph)
13. CTRL+UP ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous paragraph)
14. CTRL+SHIFT with any of the arrow keys (Highlight a block of text)
SHIFT with any of the arrow keys (Select more than one item in a window or on the desktop, or select text in a document)
15. CTRL+A (Select all)
16. F3 key (Search for a file or a folder)
17. ALT+ENTER (View the properties for the selected item)
18. ALT+F4 (Close the active item, or quit the active program)
19. ALT+ENTER (Display the properties of the selected object)
20. ALT+SPACEBAR (Open the shortcut menu for the active window)
21. CTRL+F4 (Close the active document in programs that enable you to have multiple documents opensimultaneou sly)
22. ALT+TAB (Switch between the open items)
23. ALT+ESC (Cycle through items in the order that they had been opened)
24. F6 key (Cycle through the screen elements in a window or on the desktop)
25. F4 key (Display the Address bar list in My Computer or Windows Explorer)
26. SHIFT+F10 (Display the shortcut menu for the selected item)
27. ALT+SPACEBAR (Display the System menu for the active window)
28. CTRL+ESC (Display the Start menu)
29. ALT+Underlined letter in a menu name (Display the corresponding menu) Underlined letter in a command name on an open menu (Perform the corresponding command)
30. F10 key (Activate the menu bar in the active program)
31. RIGHT ARROW (Open the next menu to the right, or open a submenu)
32. LEFT ARROW (Open the next menu to the left, or close a submenu)
33. F5 key (Update the active window)
34. BACKSPACE (View the folder onelevel up in My Computer or Windows Explorer)
35. ESC (Cancel the current task)
36. SHIFT when you insert a CD-ROMinto the CD-ROM drive (Prevent the CD-ROM from automatically playing)

Dialog Box - Keyboard Shortcuts
1. CTRL+TAB (Move forward through the tabs)
2. CTRL+SHIFT+TAB (Move backward through the tabs)
3. TAB (Move forward through the options)
4. SHIFT+TAB (Move backward through the options)
5. ALT+Underlined letter (Perform the corresponding command or select the corresponding option)
6. ENTER (Perform the command for the active option or button)
7. SPACEBAR (Select or clear the check box if the active option is a check box)
8. Arrow keys (Select a button if the active option is a group of option buttons)
9. F1 key (Display Help)
10. F4 key (Display the items in the active list)
11. BACKSPACE (Open a folder one level up if a folder is selected in the Save As or Open dialog box)


Microsoft Natural Keyboard Shortcuts
1. Windows Logo (Display or hide the Start menu)
2. Windows Logo+BREAK (Display the System Properties dialog box)
3. Windows Logo+D (Display the desktop)
4. Windows Logo+M (Minimize all of the windows)
5. Windows Logo+SHIFT+M (Restorethe minimized windows)
6. Windows Logo+E (Open My Computer)
7. Windows Logo+F (Search for a file or a folder)
8. CTRL+Windows Logo+F (Search for computers)
9. Windows Logo+F1 (Display Windows Help)
10. Windows Logo+ L (Lock the keyboard)
11. Windows Logo+R (Open the Run dialog box)
12. Windows Logo+U (Open Utility Manager)
13. Accessibility Keyboard Shortcuts
14. Right SHIFT for eight seconds (Switch FilterKeys either on or off)
15. Left ALT+left SHIFT+PRINT SCREEN (Switch High Contrast either on or off)
16. Left ALT+left SHIFT+NUM LOCK (Switch the MouseKeys either on or off)
17. SHIFT five times (Switch the StickyKeys either on or off)
18. NUM LOCK for five seconds (Switch the ToggleKeys either on or off)
19. Windows Logo +U (Open Utility Manager)
20. Windows Explorer Keyboard Shortcuts
21. END (Display the bottom of the active window)
22. HOME (Display the top of the active window)
23. NUM LOCK+Asterisk sign (*) (Display all of the subfolders that are under the selected folder)
24. NUM LOCK+Plus sign (+) (Display the contents of the selected folder)
25. NUM LOCK+Minus sign (-) (Collapse the selected folder)
26. LEFT ARROW (Collapse the current selection if it is expanded, or select the parent folder)
27. RIGHT ARROW (Display the current selection if it is collapsed, or select the first subfolder)


Shortcut Keys for Character Map
After you double-click a character on the grid of characters, you can move through the grid by using the keyboard shortcuts:
1. RIGHT ARROW (Move to the rightor to the beginning of the next line)
2. LEFT ARROW (Move to the left orto the end of the previous line)
3. UP ARROW (Move up one row)
4. DOWN ARROW (Move down one row)
5. PAGE UP (Move up one screen at a time)
6. PAGE DOWN (Move down one screen at a time)
7. HOME (Move to the beginning of the line)
8. END (Move to the end of the line)
9. CTRL+HOME (Move to the first character)
10. CTRL+END (Move to the last character)
11. SPACEBAR (Switch between Enlarged and Normal mode when a character is selected)

Microsoft Management Console (MMC)
Main Window Keyboard Shortcuts
1. CTRL+O (Open a saved console)
2. CTRL+N (Open a new console)
3. CTRL+S (Save the open console)
4. CTRL+M (Add or remove a console item)
5. CTRL+W (Open a new window)
6. F5 key (Update the content of all console windows)
7. ALT+SPACEBAR (Display the MMC window menu)
8. ALT+F4 (Close the console)
9. ALT+A (Display the Action menu)
10. ALT+V (Display the View menu)
11. ALT+F (Display the File menu)
12. ALT+O (Display the Favorites menu)


MMC Console Window Keyboard Shortcuts
1. CTRL+P (Print the current page or active pane)
2. ALT+Minus sign (-) (Display the window menu for the active console window)
3. SHIFT+F10 (Display the Action shortcut menu for the selected item)
4. F1 key (Open the Help topic, if any, for the selected item)
5. F5 key (Update the content of all console windows)
6. CTRL+F10 (Maximize the active console window)
7. CTRL+F5 (Restore the active console window)
8. ALT+ENTER (Display the Properties dialog box, if any, for theselected item)
9. F2 key (Rename the selected item)
10. CTRL+F4 (Close the active console window. When a console has only one console window, this shortcut closes the console)


Remote Desktop Connection Navigation
1. CTRL+ALT+END (Open the Microsoft Windows NT Security dialog box)
2. ALT+PAGE UP (Switch between programs from left to right)
3. ALT+PAGE DOWN (Switch between programs from right to left)
4. ALT+INSERT (Cycle through the programs in most recently used order)
5. ALT+HOME (Display the Start menu)
6. CTRL+ALT+BREAK (Switch the client computer between a window and a full screen)
7. ALT+DELETE (Display the Windows menu)
8. CTRL+ALT+Minus sign (-) (Place a snapshot of the active window in the client on the Terminal server clipboard and provide the same functionality as pressing PRINT SCREEN on a local computer.)
9. CTRL+ALT+Plus sign (+) (Place asnapshot of the entire client window area on the Terminal server clipboardand provide the same functionality aspressing ALT+PRINT SCREEN on a local computer.)

Microsoft Internet Explorer Keyboard Shortcuts
1. CTRL+B (Open the Organize Favorites dialog box)
2. CTRL+E (Open the Search bar)
3. CTRL+F (Start the Find utility)
4. CTRL+H (Open the History bar)
5. CTRL+I (Open the Favorites bar)
6. CTRL+L (Open the Open dialog box)
7. CTRL+N (Start another instance of the browser with the same Web address)
8. CTRL+O (Open the Open dialog box,the same as CTRL+L)
9. CTRL+P (Open the Print dialog box)
10. CTRL+R (Update the current Web )

SHARE IT WITH YOUR FRIENDS..

Sunday, 5 May 2013

pengorbanan seorang AYAH

assalammualaikumm.. haii apa khabar semua.. ada yang baca entri ni adalah seorang ayah kerr?? haaa.. kalau bukan seorang ayah pon BAKAL menjadi ayah ker kann.. insyaallah.. errmm,  hari tu aku tertengok satu video ni mengenai pengorbanan seorang ayah.. ya allah.. betapa sedih sangat.. teresak esak aku mengalirkan air mata.. tak terkata kott.. mungkin satu faktor sebab aku jauh dari umah kan.. lepas je tgk video tu rasa nak balik umah nak peluk abah.. huwaaa :'( tapi kalau aku tgk lagi sekali tak mustahil untuk menangis lagi.. nampak je luaran aku ni kental cekal.. tapi sebenarnyaa lembutttt sangaatt macam BANTAL.. hahaha .. jom baca doa ni dulu jom..
AYAH.. bila kita sebut nama ayah.. dia adalah orang yang kedua selepas IBU kan.. ada kisah di mana sahabat nabi  muhammad s.a.w pernah bertanya kepada baginda.. siapa yg perlu kita dahului.. jawapannya: IBUMU.... dan siapa selepas itu?? IBUMU.. dan siapa pula selepas itu? IBUMU.. siapa pula selepas itu?? AYAHMU.. haaa.. nabi sendiri telah menyarankan sebanyak tiga kali bahawa kita perlu utamakan ibu kita.. sebab dia yang telah merasa perit, sakit melahirkan kita.. 
bila dah besar ni mak aku siap tunjuk lagi kesan jahitan kat perut dia..   MAK : "ila.. tgk ni bekas masa lahirrkan kau.." ya allah.. ksian nya mak.. penat sakit tanggung semua tu selama 9 bulan.. tapi bila aku besar aku melawan cakap mak.. KENAPA? dn an aku juga bakal merasa semua tu.. kerna aku juga BAKAL menjadi seorang ibu.. dan jika telah ditakdirkan untuk aku mendapat zuriat kelak.. aku juga akan rasa pengalaman seperti mana mak aku lalui.. tiba tiba sebak dada.. MAAFKAN ILA MAK.. ILA NAK JADI ANAK SOLEHAH.. ILA TAK NAK NAKAL2 LAGI YE MAK.. 

 tapi tapi tapi.. perlu ke kita abaikan ayah kita? perlu ke kita berkasar dengan dia?? perlu ke kita biarkan dia merempat..?? biarkan dia sakit sorang2.. ?? PERLU KER?? walaupon dia adalah yang kedua .. dia tetap orang yang telah mencari nafkah untuk kita.. sentiasa bekerja kuat walaupon sesetengah ayah yang tak mampu.. tetap mencari sesuap nasi untuk anak2nya.. tak sanggup melihat anak2 bini kebuluran..  tanpa dia.. tak lahir kita di dunia ni.. dia yang bersusah payah bantu kita cari sekolah.. dan hantar kita ke sekolah.. macam macam lagi pengorbanan seorang ayah tu..dan kini aku sudah berada di menara gading.. siapa yang telah mencari duit yuran semua? yee ayah ..
macam abah aku.. masa aku kecik dulu.. dia akan kejut aku pagi2 untuk sembahyang subuh.. walaupon kena naik ke bilik aku untuk kali keberapa sekalipon.. dia akan tetap kejutkan aku sampai aku bangun.. tak pernah marah.. kejut dengan penuh kasih sayang.. macam tu jugak masa sahur.. aku ingat lagi waktu mak abah nak ajar kami adik beradik bangun sahur.. dia dukung aku duduk depan meja makan.. basuhkan muka aku.. lepastu bacakan doa untuk berpuasa.. yang aku ni mata tertutup lagi.. dia tolong suapkan aku.. aku taknak.. AKU KATA : ila nak tido la abah.. taknak puasa.. ABAH JAWAB : makanla.. sekali suap pon takpe.. lepastu pg tido balik.. SABAR NYA ABAH KU..

bila aku dah besar , dia hantar aku pg asrama.. hujan panas dia sanggup redah untuk amik aku.. tapi masa tu.. aku berjiwa muda.. berjiwa memberontak.. segala benda aku tak suka.. aku tak nak dduk asrama.. aku tak suka dia amik aku dgn moto.. malu! kata ku.. tapi semua tu aku rasa menyesal.. aku tak patut buat macam tu.. aku tak patut malu.. dengan moto tu la jugak aku membesar.. dengan susah payah yang begitu la aku tahu rasa kemanisan sebuah kejayaan.. setiap kali aku rasa semangat aku jatuh... akan ku bayang muka mak dan abah ..  dan kmbali tersenyum sebab aku tak akan ulangi KENAKALAN MASA LAMPAU..* ok aku rasa nak nangis.. tak boleh sambung dah..
apa yang penting.. ILA SAYANG ABAH.. walaupon ila tau abah nak cakap benda yang sama kat ila.. tapi disebabkan abah seorang lelaki.. dan lelaki memang tak lari dari perasaan ego.. ila paham.. bila abah telefon ila setiap minggu walaupon cuma tanya.. dah makan? makan apa? itu jer.. ila dapat rasakan .. abah rindukan ila.. bila balik.. mak cakap.. abah kau tu.. tak habis habis pegang telefon nak telefon kau..  aku jadi macam tak sangka.. sebabnya kalau kat umah dia tak bnyak cakap.. biasalah kalau aku nak cerita banyak hal perempuan.. mestilah kat mak aku kan.. so, abah aku tak boleh nak borak sekali.. huhu.. bila dah jauh baru dia hantar mesej atau call.. 

 kepada sesiapa yang telah kehilangan ayah atau ibu.. doakan mereka.. bacakan al-fatihah setiap kali teringat.. doa kamu pembawa ketenangan kepada mereka disana.. dan kepada sesiapa yang masih mempunyai ayah dan ibu.. HORMATILAH MEREKA, SAYANGI MEREKA, KENANG JASA MEREKA. jangan menyesal bila mereka dah takde.. ingatlah , setiap kali kita rasa ada je benda tak kena.. nak marah je kat ayah kita.. pikir balik. pikirla bahawa: 

PENGORBANAN SESEORANG ITU AKAN DAPAT DILIHAT BILA KITA MENGGUNAKAN MATA HATI, TAPI KEBURUKAN SESEORANG ITU AKAN JELAS KELIHATAN BILA KITA LIHAT DENGAN PERASAAN BENCI... "

ni la video tuh.. hayati lah yee. :')  oh jap..sebelum tu.. TUTUP LAGU DI BLOG DAN KUATKAN SUARA DI VIDEO.. selamat menonton :)

selamat hari bapa  :)