Sunday 21 April 2013

tips: faktor datang HAID LAMBAT

assalamualaikum.. hai ..good morning.. haa.. ok..entry kali ni is more about woman.. woman and PMS is such a close apart.. lelaki ade ke PMS kan? haha .. tak tau PMS ape..? ok..PMS is stand for premenstrual syndrome.. so, before kita PERIOD tu.. kan ada tanda :

1) marah or sensitive
2) makan yang berlebihan dari biasa
3) senggugut
4) jerawat naik kat muka
5) muka lebih berminyak
                                                          
                                                        

ini smua adalah tanda2 yang anda akan datang haid.. but those things are common.. aku tak tau la kalau ada tmbahan... kalau ada boleh komen kat bawah ye..

haaa,, AIS ? apa kena mengena kan.. ok nak crite sikit ni.. bila dah ada tanda2 kat atas tu.. yang menunjukkan waktu nak dtg haaid..korang kalau boleh jauhkanlah dari MINUM AIR YANG BERAIS.. sebabnya .. secara general kita tau yang ais ni membekukan cecair kan.. jadi.. dalam rahim kita ada darah yang tunggu masa je nak kluar (*maaf kalau terlalu mendalam cerita..tp ni penting bg korang nmpak proses tu)  jadi.. darah tersebut akan menjadi BEKU/KETULAN/ PEKAT(coklat kehitaman).. bila bnda ni berlaku.. ia akan menyebabkan darah haid yang kluar adalah sikit.. kemudian bersih .. tiba tiba ada balik darah tu.. pnah berlaku? haa kemana yang lain? haaa yang lain akan tertinggal di dalam rahim.. ini la yang semua tak tau.. bila darah tu membeku dan kita pon perasan " kenapalah kali ni aku period sekejap jer? " ..darah yang tertinggal dalam rahim kita tu sebenarnya akan menyebabkan KANSER dalam rahim ataupon erti kata lain KETUMBUHAN DALAM RAHIM.. selain dari itu.. pembekuan darah dalam rahim menyebabkan badan kita tidak mengeluarkan darah kotor secara SEPENUHNYA..


dah nmpak apa yang berlaku..? maka dengan itu.. kalau nak tau datang haid..jgnla minum air yang berais ok kawan2.. kalau panas camne pon.. tahan.. tak pon jgn minum yang ada AIS tau tau.. kita perempuan.. sama2 kongsi pengalaman dan pengetahuan..TAK SALAH kan.. any comment please write below this entry.. thanks for reading my blog :) 

note: saya bukan DOKTOR tapi AHLI KIMIA.. ini pengetahuan..bukan DOKTOR je yang kena tahu.. ok bai.. assalamualaikum :)



6 comments:

  1. yehh!
    good tips!
    yeahhh...suka...

    ReplyDelete
  2. sy slalunya akan stop seminggu sblm tarikh perkiraan. dan sy bnykkn minum air suam pns..

    ReplyDelete
  3. follower 426..good info..

    ReplyDelete
  4. lelaki yg ada masalah peribadi tiap2 ari pun ada PMS. hehehe...

    ReplyDelete
  5. betul tu kak.. kalau tengah period kena banyak minum air panas (bukan panas menggelegak tau hehe) jangan ambik ais.. sbb ada cerita member kepada akak mak iha pernah bleeding masa belajar kat kelas, dia suka ais..

    ReplyDelete
  6. saya follow blog anda dan bloglist sekali ya..follow me

    ReplyDelete

Do comment this entry :)