Sunday, 31 March 2013

RENEW HATI , PERBAIKI DIRI

assalamualaikum.. lama tak update.. *eh cliche sgt ayat ni.. hahaha ermm actually a bit busy with MGM class.. kna jual itu ini... ditambah pulak dgn test 1 yg baru berakhir.. pheww  LEGA sgt.. *rilex la test je pon.. eh eh.. test ni la nyawa aku.. kalau tak kjar dari awal.. mane mungkin nak berlari kjar yang lain.. aku tak nak JATUH lagi sem ni.. TAKNAK !.. YA ALLAH.. aku akan buat yg trbaik.. in sha allah.. kali ni aku cuba prbaiki diri.. lebih merapati dan mndekatiMU ya allah.. aku cuba jauhi zina2 hati yg dulu telah mracuni hati ini.. dan mncuri fokus hati.. astaghfirullah.. dulu aku trlalu mlayan prasaan.. trlalu mngikut kehendak hati.. mungkin itu yg tlah mnggelapkan hati aku sedikit demi sedikit dan mungkin sebab tu juga aku susah mnerima plajaran..

 tapi apa yg aku nak kate.. setiap kali KETENANGAN itu hadir. setiap kali itu juga lah.. ada SAHAJA yang mnggangu! ahhh aku ni DIUJI lagi dan LAGI walaupon bukan ujian fzikal mahupon mental.. tapi aku DIUJI dgn ujian yg lebih dasyat.. UJIAN HATI.. hati yg walaupon seketul kecil inilah yg mnentukan BAIK BURUK seseorang.. moga aku kuat menempuh ujian yg datang ni..

apa ujian tu yee..? nak tau ke? hurmm sbnrnye aku tak reti nak bercerita tapi mnulis tu SGT PANDAI. hehehe.. ok first thing first, pliz dont judge me before you know me well.. ok dulu aku memang ramai kawan lelaki.. aku tau aku SILAP.... mungkin aku silap sbb senang sgt berkawan.. tapi salah ke brkawan?? tak kan.. bak kata pepatah KAWAN BIAR SERIBU.. BERCINTA BIAR SATU! haa.. sbb amalkn prinsip ni lah.. smpai skrg aku brkawan dan terus berkawan.. 

bercinta? memang satu.. tapi itu DULU.. ini yg aku musykil.. yang dulu tu kmbali semula.. aku memang takde prasaan dah kat dia.. SAKIT LAMA TAKKAN MUDAH PULIH BEGITU SAHAJA.. ingat tu.. dan aku bukan jenis yg JILAT LUDAH AKU BALIK.. so untuk tidak memutuskan silaturrahim.. aku anggap dia sbg seorang abg.. tak lebih ..tapi kalau takdir menentukan memang aku untuk dia.. aku terbaik untuk dia. dan dia juga terbaik untuk aku.. PERMUDAHKANLAH SEGALANYA YA ALLAH.. memang skrg aku hanya bercinta dgn MU YA ALLAH.. lebih tenang.. lebih damai.. tiada kesakitan.... tiada keresahan..

 aku perlukan lelaki yang setia.. bukan yang suka mendua.. aku juga memerlukan lelaki yg berkaliber... bukan yang berkaki lebar..senang senang pergi bila tak suka.. senang2 datang bila diri sndiri terluka.. cukuplah PENGALAMAN sekeliling dan pngalaman lama mngajar aku erti "PENGENALAN" trhadap lelaki.. CUKUP..! kini aku berserah kpd NYA dan sedang mmperbaiki diri untuk jadi yg terbaik..
  " AKU MAHUKAN CINTA HIGH CLASS .. BUKAN YANG SENANG  BREAK LIKE GLASS ."
#awak..terima kasih sebab pernah memeluk hatii saya suatu ketika dahulu dan melepaskan hati saya sekaligus memadam NODA HITAM dalam hati saya.. dan awak juga telah mengajar saya untuk mengenali lelaki dgn lebih BERHATI HATI ...
yang ikhlas: saya

nota kaki: Perubahan hati bukan kerana sesiapa.. perubahan hati bukan juga sebab terpaksa.. tapi itu adalah tnda aku lebih mncintai-Nya mlebihi cinta manusia.. harap maklum

Saturday, 2 March 2013

TIPS :makanan HALAL dan berkhasiat

 1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.

“Hati yang bersih dapat melahirkan pemikiran yang waras. Maka, ‘suapkanlah’ ia dengan makanan dari sumber yang halal dan berkhasiat.” ~Wallahullam"