Thursday 17 January 2013

DUIT vs KAWAN

assalammualaikum semua... so what im going to share is about knowlegde..knowledge is such a precious things to human..kalau manusia tiada ilmu walaupun sekecil kuman.. hurmm senangla dia ditipu org sekeliling.. org cakap apa pon smua dia percaye.. eh tak bagus tu.. tu kira lurus bendul.. bila kita ada ilmu..kita dapat bezakan apa yang betul dan apa yg salah..

memang tak smua org pandai.. aku tak cakap berilmu tu mstilah pandai.. tak sama sekali.. kita boleh dpt ilmu dari bnda2 disekeliling kita.. hurmm erti kata lain.. EXPERIENCE IS THE BEST TEACHER.. jadi korang2 yg masih muda ni.. try to grab opportunity kat luar sana tu.. bergaul dgn kawan2.. contact yg jauh mahupon dekat.. tgk berita.. join kelab2 yg aktif2.. jadi ajk itu ini.. secara tak langsung..u also grab the experience as well.. it is really good for you.. zaman skrg ni macam2 manusia kita kena hadapi..yg paling bnyak adalah manusia PENIPU.. nauzubillah.. tapi kalau korang pernah ditipu..jgn sedih.. itulah pelajaran pertama..kedua atau mungkin yg terakhir..jgn biarkan perkara yg sama berulang ok..

hermm..bila ckp pasal kna tipu ni.. aku nak share sikit.. thun pertama aku brgelar sbg plajar universiti.. aku diuji dgn MLM....also known as  MULTI LEVEL MARKETING.. haaa.. MLM ni kira macam korang kena join group ni bila ada upline tarik..then korang kna cari org bawah a.k.a downline..kalau korang ada downline..duit korang akan jd berlipat kali ganda..smakin ramai downline.. peh kaya la kan..
pada mulanya aku dipujuk seorg kakak yg juga senior skolah aku dulu..dia la yg perkenalkn kat aku MLM ni.. kira nak amik aku jd downline dia la ni.. sbb dah knal lama aku pon pecaye la kat dia tp tak sangka dia buat mcam ni kat aku.. MLM ni org yg dah bkerja permanent pon sanggup brhenti. .mmg dapat duit bnyak.. but u need to give full of commitment on that.. so how about ur studies and all that? kadang2 kau kna PONTENG KELAS untuk attend those meeting yg diorang buat.. tak ke dah rugi masa kau ? pastu bila tak dtg kelas..dah taktau apa yg lecturer ajar last class.. so aku decide memang taknaklah kna repeat paper semua.. aku bljar untuk masa depan yg cerah bukan gelap.. 

mula2 lg aku dah trpedaya dgn diorang yg kononnya dapat duit beribu2 dalam seminggu sebulan.. aku pon invest la sikit untuk jd downline tuh.. sikit? ermm bnyak jugak sbnrnya . ohh sedihnya.. sumpah mnyesal sgt.. family ada nasihat awal2 tp aku degil sbb aku pecaye gila senior aku tuh.. bila pikir balik..i dont want to ruin my whole life sbb nak dapat duit bnyak tu..sbbnya aku rasa aku kna korbankan satu .. at last i made one good decision. . stop.. i choose to quit . diorang tu mmg betul bwak kreta besar2 smua..tp itu bukan hak milik diorang..pinjam je tuh.. diorang just nak tunjuk je kat 'mangsa baru' yg diorang betul2 dah brjaya KONONNYA..duit aku tu..lesap macam tu je.. huwaaa.. aku mnangis pon tak guna..
last2 aku pikir positive mungkin ni la pengajaran dan pengalaman yg aku kna tahu... kita takkan nmpak bnda2 ni smua kalau prkara tu tak kna batang hidung sndiri.. *haa macam ni la aku positivekan diri ni.. haha.. tapi kan.. kakak yg aku ckp td tu langsung tak contact aku bila aku stop..patut ke dia buat macam tu.. kalau dulu nak pujuk aku jd downline dia siap blnja mkn.. text hari2 bg smngat jgn putus asa..then skrg? ntah mne mnghilang..benci pulak aku dgn org yg sanggup gadaikan persahabatan hanya untuk dapatkan DUIT.. 


so ..in a conclusion u must have some knowlegde to face people and to protect yourself from being a victim to the liers... kadang2 kawan paling rapatla musuh dalam selimut..hati hati!!! jadi kena blajar dari org yg brpengalaman.. banyakkan brtanya and the most important listen to your own family..kalau diorang kata jangan tu kira janganlah degil nak buat jugak..diorang tu mkn garam lebih dari kita.. kan.. thats all. . baii.. *kenyit2 mata sikit..heee

4 comments:

  1. done folo u,folo me back http://hotmasakini.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. oke done follow u back..thanks

    ReplyDelete
  3. done following you.. BTW.. haha.. almost terkena la dengan skim nie,, dengan member jugak.. tapi nasib parents tak kasi.. dengar laa nasihat parents.. hahaXD
    http://randomlinthing.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. done follow u too... thanks for reading.. oh awak bernasib baik la tak terkena lg kan.. hehehe

    ReplyDelete

Do comment this entry :)